PC-Kassa

Registrera dll- och ocx-filer m.fl.

Registrera dll- och ocx-filer m.fl. Om något gått fel till exempel vid en uppdatering av kassan eller om man kopplat in ny hårdvara så kan det vara bra att känna till hur man registrerar filer i Windowsregistret. Här visar jag på ett sätt att göra detta. I mappen för VendoPRO (normalt "C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa") finns mappen "bde". Där finns filen "regsvr32.exe" som används vid registrering av filer till Windowsregistret. Kopiera regsvr32.exe till mappen där önskad fil som ska ...

Klient kan inte ansluta till Huvudkassan

Klient kan inte ansluta till huvudkassan Det kan finnas flera orsaker till varför detta inte fungerar. Vanligt är att det beror på inställningar som är fel, kanske på grund av att nätverket har förändrats. Nytt sen juli 2023 är att Microsoft har dumpat vissa gamla SSL-certifikat i Windows 11 vilket gör att man kan inte anropa en SQL server som finns på Windows 11 från Windows XP. Windows 11 kommer inte acceptera anropet då det har inte ett tillräckligt högt certifikat. Någon specifik lösning ...

Felmeddelande - Datorn måste startas om för installationen av PC Kassa

Felmeddelande - Datorn måste startas om för installationen av PC Kassa Men även efter ominstallation uppkommer samma meddelande igen. Detta har vanligtvis med kompatibilitetsfiler i Windows 64bit att göra. I registret finns en nyckel som behöver ändras. OBS! Använd regedit (windowsregistret) med försiktighet då felaktig användning kan påverka operativsystemet. - Öppna Regedit. (startmenyn - kör - "regedit") - HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\NutidAB\Nutid – PC Kassa El...

Kunde inte koppla (attacha) databasen

Kunde inte koppla (attacha) databasen Om detta kommer upp vid start av datorn så är det en post i Windowsregistret som behöver ändras. Felet kan uppstå i Win7/8/10. Tänk på att iaktta försiktighet i Windowsregistret då felaktig hantering kan orsaka stora problem på kundens dator. - Öppna Regedit. - Sök på [installpckassa2005] - Ta bort hela nyckeln. Finns bara på en post. Sökväg: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow643Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Epost - Tips och Felsökning

Epost - Tips och Felsökning Om en kund har problem med att skicka mail via någon annan epostleverantör än den inbyggda i kassan kan vi inte erbjuda någon fördjupad felsökning. Aktivera kassan egen SMTP via Systemuppgifter - Epost Om det är bekymmer med att maila via den inbyggda SMTP-serven beror detta nästan alltid på att kundens nätverk blockerar trafiken. Be kunden att undersöka detta med sin IT-avdelning. tips kan också vara att koppla in ett mobilt bredband som inte är nedlåst för ...

Felmeddelande: 1Klass ej registrerad

Felmeddelande: 1Klass ej registrerad Kontroll av LCD Display. Avaktivera denna i kassan. Starta om för att se om felmeddelandet försvinner. Om ja, Kontrollera hårdvara. Registrera nödvändig DLL för respektive hårdvara. Om nej, låt LCD Display vara avaktiverad.

Klarna (Integration) - Felkoder Error 401, Error 404 m.fl

Klarna (Integration) - Felkoder Error 401, Error 404 m.fl När fel med Klarna-integration uppstår som kan tyda på fel användaruppgifter (nycklar) ska Klarnas partnersupport i första hand kontaktas för att dubbelkontrollera kundens uppgifter. Error 401 Fel på inloggningsuppgifter. (Generellt för fel uppgifter i kassan) Error 403 Fel avtal kopplat till inloggningsuppgifterna Error 404 Oftast samma som Error 401 alltså fel på inloggningsuppgifter. (Generellt för fel uppgifter i kassan) ...

Saknade makron i Norsk kassa

Saknade makron i Norsk kassa Symptom: Makrolistan i Norsk kassa saknas (programmera knapp och "Makro") Åtgärd Kontrollera att följande filer finns i installationsmappen för PC Kassa - norge_avdelning.txt - norge_makrobarn.txt - norge_rapporter.txt Uppdatera sedan kassaprogrammet så ska dessa filer registreras igen och makrona ska vara tillbaka.

Varustatistik (Ej sålt sedan), Knappstorlek, Valutakurs, Rättigheter, Nytt datum

Varustatistik, Ej sålt sen Fungerar så här. - Man anger period man vill se statistik för. Tex 2015-01-01 – 2015-02-01 - Sedan kan man tala om att man bara vill se statistik för artiklar som inte sålts efter 2015-01-15 Då får man statistik på artiklar inom period 1, men som bara sålts innan 15:e. Knappstorlek i PC Kassa - Liten storlek: 79×56 px - Normal storlek: 126×56 px - Stor storlek: 126×120 px Valutakurser Man tar kursen (ex 9,27 för Eur...

Felmeddelande: Innehåller "Invalid property"

Felmeddelande: Innehåller "Invalid property" Invalid Property är uteslutande relaterat till språkfilen som kassan försöker använda vid andra språn en svenska. Till exempel om den norska språkfilen har blivit korrupt eller skadad eller liknande. Det verifieras oftast genom - Uppdatera kassaprogrammet. (Kan vara av någon anledning att den inte skriver över språkfilen) - Ta bort sprak.no detta är styrfilen och vid omstart så kör kassan svenska. Fungerar det då, då vet man med säkerhet at...

Beräkning av omsättningshastighet i VendoPRO / PC-Kassa

Beräkning av omsättningshastighet i kassan Så här fungerar det. - Aktuellt lagersaldo hämtas ut , som det ser ut idag när rapporten tas ut. - Totalt sålda antal mellan från / till datum hämtas ut. - Totalt återköpta antal mellan från / till datum hämtas ut. - Totalt inleveranser mellan från / till datum hämtas ut Exempel Vi har idag 10st i lager av Coca Cola Zero. Vi vill visa statistik mellan 2017-07-01 och 2017-07-31 För att kunna beräkna omsättningshastig...

Kortkommandon i VendoPRO / PC-Kassa

Kortkommandon - Tidigare dagsavslut - ctrl+T - Artikelgrupper - ctrl+G - Artikelregister - ctrl+A - Massjustera artiklar - ctrl+M - Färg och storleksartiklar - ctrl+I - Justera lager - ctrl+J - Kundregister - ctrl+K - Ordrar - ctrl+O - Faktura - ctrl+F - Kundreskontra - ctrl+R - Leverantörsbeställningar - ctrl+L

Företagskort

Företagskort Företagskort är en form av samlingsfakturering där man identifierar kund och referens via ett magnetkort. Företagskort skapar en post för senare utskrift på motsvarande sätt som faktura, fast magnetkortet styr vilken kund som ska faktureras. Antingen skickas fakturorna enskilt, eller så samlingsfaktureras de, beroende på inställningen på kunden. (Se Kundregister fliken Övrigt) Företagskort kan användas både för att verifiera att köp får utföras till företaget, och debiteras via ...

Dricks vid Extern kortterminal

Dricks vid Extern kortterminal För att registrera dricks i kassan när man använder extern kortterminal kan man lösa detta till exempel genom att sätta upp två betalsätt som tar hand om dessa. Prata med kunden och undersök deras behov och ifall detta fungerar bra för dem. Registrera två betalsätt - Dricks IN - Dricks UT Skapa en ny knapp i säljmiljön med makron - #Dricks IN#0#¤#Dricks UT#-0#¤ Gör så här innan dagsavslut i kassan - Stäm av kortavslu...

Artikelförfrågan - Den tidigare externa mjukvaran

Artikelförfrågan Artikelförfrågan var ett externt verktyg för lagerförfrågan mellan butiker. VPN var nödvändigt för att det skall fungera. Detta finns idag inbyggt i kassan (VPN eller portforwards i nätverket mellan butikerna är fortfarande nödvändigt) men det finns ett fåtal kunder som fortfarande kör med den separata mjukvaran för Artikelförfrågan då det förr låg utanför kassaprogrammet. Denna mjukvara installeras inte längre men här följer ett par tips från förr. Vid installationen...

Tips: synas.txt (Synanpassat specialupplägg)

Tips: synas.txt (Synanpassat specialupplägg) Det finns en synanpassning av kassaprogrammet där detta innebär att kassan startar upp med en något annorlunda design. Detta upplägg är specialanpassat efter önskemål från kund. För att aktivera detta läge placerar man en textfil i PC-Kassa-mappen som ska heta "synas.txt". När kassan startar upp kommer detta utgöra en skillnad utefter önskemål från kund. Med synas.txt Utan synas.txt Mörkt läge med synas.txt Synas går även att kombine...

EOlesyserror in module pckassa.exe vid uppstart

EOlesyserror in module pckassa.exe vid uppstart. Enstaka händelser. Lösning har varit att registrera om filen coDisp16.ocx som administratör i CMD.

Bongar - Allmänt och aktivering

Bongar Bongar används (nästan bara) av restauranger och liknande. Man säger att man ”bongar till köket” t.ex. Funktionen skriver ut en bong (arbetsorder) till köket så att personalen får information om vad som ska tillagas. Bongutskriften sker från artikelgruppnivå. Man definierar vilka artikelgrupper som ska bongas. Alla artiklar som tillhör en definierad artikelgrupp kommer att bongas. Man kan sortera vilken ordning artikelgrupper bongas. T.ex. Förrätt först, sen varmrätt följt av efterrät...

Splitta Nota - Tips, tre olika splitta-funktioner

Splitta Nota - Tips, tre olika splitta-funktioner Tre versioner av samma funktion Splitta Nota Standard SPLITTANOTA Standardfunktionen för att splitta notor som skapar en ny “under”nota. T.ex 8.1 från nota 8. Detta görs genom att man klickar på de delar av notan (vänster sida) som ska flyttas över till en ny nota (höger sida) och sedan klicka på OK. Den nya notan öppnas i kassavyn och kan då betalas eller parkeras på nytt. Man kan också ta betalt för den nya notan direkt ...

Instanser startar inte

Instanser startar inte Detta kan bero på att BDE är felinställt. Starta BDEADMIN.EXE administrativt C:\Program Files (x86)\Common Files\Borland Shared\BDE Sätt upp enligt bilden för datorer med 4GB minne. SHAREDMEMLOCATION: 0x5BDE SHAREDMEMSIZE: 4096 Har man 8GB minne, skriv istället: 0x7BDE 8192 Avsluta med att trycka på pilen åt höger. Starta om datorn efter det.

Filial skickas och tas emot men inget uppdateras

Filial skickas och tas emot men inget uppdateras Detta kan bero på att UAC ställer till det från datorn som skickar filialen (Win 7). Den skickar då en gammal filial istället för den nya. - I PC kassa-mappen. Radera filial-filen för aktuell filial. - I kompatibilitetsmappen, gör samma sak. - I kassan, hämta filialen igen. Om det fortfarande inte fungerar får man ta bort filerna även på den mottagande kassan.

Serviceorder är låst

Serviceorder är låst Uppstår ifall en serviceorder redan är öppen. Om ordern inte är öppen men ändå låst kan detta bero på abrupt avstängning likt att processen stängds eller strömavbrott. Systemen tror att posten fortfarande är låst. Kontrollera noga att ordern INTE är öppen på annan kassa eller BO först. - Klicka på [Hämta SO] - Låt fältet vara tomt, tryck OK - Markera låst SO, högerklicka och välj Frisläpp

Inventeringslistan är låst

Meddelande om att Inventeringslistan är Låst när denna ska öppnas Detta kan inträffa om en lista har blivit stängd abrupt likt att processen stängd eller strömavbrott. Systemet tror att listan är öppen fortfarande och låser denna. OBS OBS! Ytterst viktigt att kontrollera att listan faktiskt INTE ÄR ÖPPEN på någon annan kassa / Backoffice först. - Gå till Arkiv > Service rutiner > Register > Lås upp inventeringslista - Välj inventeringslistan och tryck Ok

Inget inloggningsfönster i PC-Kassa

Inget inloggningsfönster i PC-Kassa Detta kan bero på att man har markerat i inloggningen att komma ihåg fönstrets position och att fönstret flyttats ut från skärmen. Gör så här: - Öppna settings.ini - Ändra dessa värden till ett lågt värde, t.ex. - LoginPosX=30 - LoginPosY=30 - Alternativt leta efter och ändra tillföljande: - LoginPos=N

Större text på artikelraderna på BONG-kvittot

Ändra textstorlek på Bong. Det går bra att öka texten på artikelinslagen ifall dessa upplevs för små. Tidigare var detta en lokal inställning (chaplin.ini) men återfinns om man går till menyn Arkiv/Servicerutiner/Register/Kvittoskrivare support. VARNING! Ändra inte hur som helst i dessa inställningar då det kan ställa till det med övriga kvittoutskrifter. Det går att öka det värdet som är markerat på bilden (NOTERA ursprungligt värde så det enkelt går att ändra tillbaka). Testa alltid hur d...

Listindex out of bounds -1

Felmeddelande: Listindex out of bounds -1 Ett äldre felmeddelande idag är sällsynt då det åtgärdats i version. Detta kunde uppkomma bland annat vid uppstart av PC-Kassa och innebär att ingen A4-skrivare är vald. Manuellt välja A4-skrivare i systeminställningar - Arkiv/Inställningar/Systemuppgifter - Fliken ”Skrivare & Etiketter” - Välj en befintlig skrivare eller ta bort - Spara/stäng och starta om kassaprogrammet Uppdatera PC-Kassa