Epost - Tips och Felsökning
Om en kund har problem med att skicka mail via någon annan epostleverantör än den inbyggda i kassan kan vi inte erbjuda någon fördjupad felsökning.
Aktivera kassan egen SMTP via Systemuppgifter - Epost
Om det är bekymmer med att maila via den inbyggda SMTP-serven beror detta nästan alltid på att kundens nätverk blockerar trafiken. Be kunden att undersöka detta med sin IT-avdelning.
tips kan också vara att koppla in ett mobilt bredband som inte är nedlåst för att testa vår SMTP med.
Nutids SMTP
Om det inte går att ta emot mejl pga SPF kan vi lägga in följande avsändare:
Gmail - uppdagad lösning efter inställning med "säkra appar"
Återigen felsöks inte andra mailservrar än kassans inbyggda. Dock följer här ett par tips som kan lösa problem med bland annat gmail. OBS det är upp till kund att säkerställa mailen inte används till något annat än kassaprogrammet om mindre säkra appar tillåts.
För att ansluta PC Kassa till att använda Gmail som mejlserver, gör så här:
-
Inställningar i Windows
-
Ladda ner ssl.zip
-
libeay32.dll
-
License
-
openssl.cnf
-
openssl.exe
-
ssleay32.dll
-
-
Filerna ska kopieras till följande mappar
-
C:\Windows
-
C:\Windows\System32
-
Installationsmappen för PC Kassa
-
Installationsmappen för respektive PC Kassa instans
-
-
-
Inställningar i kassan
-
Kassaversion 160630,1 eller senare.
-
Server: smtp.gmail.com
-
Port: 587 (465)
-
-
Logga in på Gmailkontot.
-
Tryck på ”Mitt konto”.
Gå till ”Anslutna appar och webbplatser”.
-
Skrolla ner i ”Inloggning och Säkerhets-fliken”.
-
Ändra ”Tillåt mindre säkra appar” till [På].
Yahoo
Även Yahoo behöver man logga in på webmail för att tillåta mindre säkra appar.