Klient kan inte ansluta till Huvudkassan

Klient kan inte ansluta till huvudkassan

Det kan finnas flera orsaker till varför detta inte fungerar. Vanligt är att det beror på inställningar som är fel, kanske på grund av att nätverket har förändrats.

Nytt sen juli 2023 är att Microsoft har dumpat vissa gamla SSL-certifikat i Windows 11 vilket gör att man kan inte anropa en SQL server som finns på Windows 11 från Windows XP. Windows 11 kommer inte acceptera anropet då det har inte ett tillräckligt högt certifikat. Någon specifik lösning för detta finns inte.

 

Felsökning

Kontrollera i klientens DSN-konfiguration för Microsoft SQL Server (odbcad32.exe), andra fliken, System-DSN, och dubbelklicka på Nutid - PC Kassa, att rätt IPnummer/datornamn är valt samt rätt databas (kan skilja sig enligt bilden om t.ex. instanser används).

ODBCAD32 hittar antingen via sökvägen C:\Windows\SysWOW64\odbcad32.exe

eller genom att öppna Windows startmeny och skriva bokstäverna "odbc". Öppna "ODBC Data Sources (32-bit)".

I exemplet nedanför ligger databasen på denna datorn. Därför är "Server" angiven till "(local)". 

Om det vore en klientkassa skulle antingen huvudkassans datornamn eller IP-adress framgå i detta fält likt 

Server [192.168.0.100\PCKASSA]

Säkerställ att denna IP-adress är korrekt då det i de flesta fall är anledningen till att en klientkassa inte längre nås huvudkassan.

  • Klicka på Slutför. I den nya rutan som kommer upp, klicka på Testa datakällan.

  • Fungerar det som det ska får man upp ett resultat snabbt.

TESTEN MISSLYCKADES! visas. Felet som uppstår är för att odbcad inte kan logga in med användare ”sa” och är helt normalt. Databasen har hittats.

Får man istället följande meddelande

så kan inte odbcad ens hitta databasen och felsökning får ske för detta.

  • Stäng tillfälligt av brandväggen i huvudkassan. Kan klienten ansluta nu behöver undantagsregler läggas in i brandväggen för att SQL-kommunikation samt port 1433 för TCP ska tillåtas.

  • Gå till odbcad/Nutid - PC Kassa. Klicka på Nästa.

  • Klicka på knappen ”Klientkonfiguration”.

  • ”Bestäm port dynamiskt” ska Inte vara markerad. Portnummer ska vara 1433.

  • Tryck på ”OK” och sen på ”Föregående”. Klicka på ”Slutför” och ”Testa datakällan”.

Om det fortfarande inte fungerar att ansluta till HK kan man starta SQL Server Configuration Manager på huvudkassan.

  • Start/(Alla) Program/Microsoft SQL Server 2005/Konfiguration tools

  • Klicka på ”Protocols for PCKASSA”.

  • Dubbelklicka på TCP/IP.

  • Välj andra fliken ”IP Addresses”.

  • Scrolla ned till ”IPAII”. i fältet ”TCP Port”, fyll i 1433.

  • Tryck OK.

  • Starta om tjänsten SQL Server (PCKASSA).

  • Testa att ansluta klienten till HK.

  • Om det fortfarande inte fungerar. Skriv 1433 i alla fält ovan som heter ”TCP Ports” och testa igen.

Om det fortfarande inte fungerar bör specialist undersöka detta vidare.