Artikelförfrågan
Artikelförfrågan var ett externt verktyg för lagerförfrågan mellan butiker. VPN var nödvändigt för att det skall fungera.
Detta finns idag inbyggt i kassan (VPN eller portforwards i nätverket mellan butikerna är fortfarande nödvändigt) men det finns ett fåtal kunder som fortfarande kör med den separata mjukvaran för Artikelförfrågan då det förr låg utanför kassaprogrammet.
Denna mjukvara installeras inte längre men här följer ett par tips från förr.
Vid installationen kopierades hela ”artfraga” mappen och lägg på kundens C:\ disk. I denna mappen finns en Settings.xml fil, öppna dem med Notepad och ange butikernas IP adresser samt SQL server port. Exempel:
Detta program kan sedan startas från kassan med makro: ##STARTA_PROGRAM#C:\artfraga\ArtikelFörfrågan.exe#
Sökningen görs via streckkod/artikelnummer eller beskrivning, Butikerna visas i rutan med expanderingsmöjligheter, som visar samtliga artiklar som din sökning träffat på, och visar lagerstatus, då detta bara är ett exempel, finns inte något resultat.
Får man inte svar från butiken beror det antingen på att det saknas VPN, fel SQL port eller blockerad anslutning från tex brandvägg.