Worldline Ingenico Lane 3000

Bambora Ingenico Lane 3000

Lane 3000 är den första terminalen från Bambora via plattformen Tetra och blir en ersättare till modellen IPP350. Det kommer komma två ytterligare terminaler inom kort (Desktop/5000 & Move/5000) för att ersätta modellerna ICT250 & IWL250. Båda modellerna kommer inledningsvis enbart vara externt anslutna och kan därför inte beställas som kassakopplad modell. Detta kan komma att ändras framöver. 

Modellen Lane 3000 är precis som IPP350 framtagen som huvudmodellen för kassakopplad terminal. Detta innebär att terminalen inte har någon inbyggd kvittoskrivare och är helt beroende av kassans koppling samt kvittoskrivare. Terminalen kommer inledningsvis enbart kopplas till PC-Kassa via rak nätverkskabel direkt till router/switch. 

Största skillnaden, utöver designen, mot tidigare serie är att de tre nedersta knapparna nu bara har färger och ingen text för STOP, CLEAR och OK samt de fyra funktionsknapparna nedanför displayen inte har sina F1-F4 texter. Kontaktlössensorn sitter ovanför displayen istället för på/under displayen. Ikonen som visar om terminalen har nätverk sitter nu uppe till vänster. Den är som tidigare grön om terminalen har nätverk och vit om den inte har något nätverk.

Innan installationen i Payment Platform kan göras behöver kablage anslutas och mappning säkerhetsställas att denna är gjord. Vid osäkerhet kontakta Bambora för vidare hjälp med detta. Nedanför tillhandahåller vi tips och en översikt på hur detta görs.

 


Tillkoppling och mappning

 

Koppla in anslutningskabeln på baksidan av enheten med "HDMI"-kontakten och koppla nätverkskabeln i er bredbandsrouter/switch. Tillkoppla därefter strömsladden i förgreningsdelen. Säkerhetsställ också med Bambora att terminalen är mappad för kassakommunikation via Ethernet och port 1337 samt standardlösenord för Bambora. När detta är gjort behöver ni ta reda på kortterminalens IP-adress vilket behövs vid själva installationen Payment Platform.

 

 

 

 

 

 

 

Ta reda på och sätta fast IP-adress i terminalen

Ta reda på vilken IP-adress terminalen har fått av nätverket genom att i terminalen trycka: Menu – lösenord 2020 – Inställningar(3) – Kommunikation(2) – Ethernet(1) – IP-Adress(2). Nu visas IP-adressen i displayen likt exemplet 192.168.1.64. Anteckna terminalens IP-adress då den behövs vid själva installationstillfället. Tryck på GRÖN knapp för att se nätmask, gateway, DNS.

För att sätta IP-adressen som visats ovan som fast IP-adress i terminalen tryck: Menu – lösenord 2020 – Inställningar(3) – Kommunikation(2) – Ethernet(1) – DHCP(1) – AV(2). Nu är IP-adressen som visades ovan satt som fast IP-adress i terminalen.

Om ni behöver ange en annan IP-adress som fast IP-adress gör ni samma menyval som första steget ovan. (Andra steget behöver vara genomförd för att detta ska fungera). Nu kan ni ändra IP-adressen. Rensa genom att trycka på GUL knapp. Skriv in IP-adressen. Ange punkt mellan siffrorna genom att trycka på .,’ knappen. Man ska inte nollutfylla IP-nummer som i tidigare modeller. Som exempel ska IP-adressen stå som 192.168.1.2. Efter man tryckt GRÖN knapp så behöver man bekräfta nätmask, gateway och DNS server med GRÖN knapp. Behöver t.ex. gateway eller DNS server ändras så gör ni på samma sätt som med IP-adressen. När texten ”Inställningar sparade” kommer så är det klart. Tryck RÖD knapp 3 gånger för att komma ut till försäljningsdisplay. Terminalen behöver inte starta om.

Vi rekommenderar alltid att samordna eventuella låsningar av IP-adresser med nätverkskunnig för att undvika risken för eventuella konflikter i nätverket.


Payment Platform (PP)

Payment Platform är en bakomliggande mjukvara som länkar ihop och hanterar kommunikationen mellan PC-Kassa och kortterminalen.

Ladda ner senaste PP och spara .zip-filen i PC-Kassa\plugins (C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins)

Säkerhetsställ att målet blir \plugins\ och inte någon undermapp.

Länk för nedladdning av PP SE

Kontrollera att filerna är extraherade i målmappen Nutid - PC Kassa\plugins\PP

Kör filen Update_Bambora

Tryck valfri tangent för att fortsätta.

Öppna PC-Kassa och gå till menyn Arkiv - Inställningar - Företagsuppgifter - Kortbetalning.

Markera PP som alternativ till vänster och välj sedan Konfigurera PP.

Välj Bambora i rullistan följt av knappen New.

Ange relevanta uppgifter för anslutningstyp mm. beroende på hur terminalen är mappad i fälten och slutför med knappen Register.

  • Vid nätverksanslutning görs ingen nollutfyllnad av IP-adressen och porten är generellt 1337 (mappas på detta sätt via Bamboraportalen).
  • UseExtendedSettleReport: Fråga kund om det är något de vill använda. Vid ”No” kommer kortavslutet bara visa hur många kortköp man haft och totalt i kr och vid ”Yes” separeras korttyperna på egna rader ”Visa, Mastercard m.m.” samt en total i kr.
  • UseInteractivedialogs: Sätt Yes som på bilden. Detta gör att kassör får möjlighet att avbryta om slutkund trycker ”EJ KOD” i kortterminalen.
  • AllowManualEnterOfCode: Aktiverar valet manuell inmatning av kortets kortnummer vid kortbetalning.

 

Vid lyckad anslutning till terminalen möts man av Connected

Vid misslyckad anslutning möts man av ERROR *** FAIL TO OPEN ***. Detta innebär att kassan inte lyckas öppna kommunikationen till kortterminalen och det beror oftast på fel angiven IP-adress eller att nätverksporten är blockerad. Kontrollera inställningar, kablage och mappning av terminalen. Starta om kortterminalen och starta om PP samt försök igen.

Vid status Connected, tryck på ”Reset” som nu finns synlig som knapp under terminalinställningsrutan, nu laddar terminalen ner nya parametrar om det finns tillgängligt. (Knappen Update tittar om det finns ny mjukvara till kortterminalen.)

När anslutningen är lyckad, stäng ner PP och spara inställningarna samt starta om PC-Kassa. Efter registrering och anslutning av en ny kortterminal behöver alltid ett kortavslut göras först. Genomför också testförsäljning tillsammans med kund efter en slutförd kortterminalsinstallation.

Programmera en knapp med makrot ##SAMPORTAVSLUT## och utför avslutet. (Informera kund att avslut måste göras varje dag vid dagsavslutet för respektive kassa med egen kortterminal).

 

 


Tips!

Menyerna skiljer sig något jämfört med tidigare modeller. Här är några tips på menyval för felsökning och som kan vara nyttigt att veta.

Om man behöver uppdatera parametrar eller mjukvara i terminalen för till exempel en ändring som Bambora har gjort så gör man det enklast genom att göra ett kortavslut från kassan. Ett kortavslut aktiverar alltid parameter- och/eller mjukvaruuppdatering i terminalen. Om man av någon anledning ej får kontakt med kortterminalen genom kassan kan man göra kortavslut direkt i terminalen via: Menu – (lösenord 2020) – Dagsavslut(1). Om detta inte skulle aktivera parameter/mjukvara uppdatering så kan man även gå in i meny för att göra det manuellt via: Menu – (lösenord 2020) – Support(4) – Terminalhantering(3) – Uppdatera parametrar(1) ev. Uppdatera mjukvara(2).

Om terminalen får nätverk men inte kan göra betalningar eller kortavslut så kan anslutningen mot Bamboras servrar vara problemet. Gör en terminalsjälvdiagnostik (logon): Menu – (lösenord 2020) – Support(4) – Felsökning(1). Nu gör terminalen en kontroll. Är allt ok så blir det godkänt med alla tester OK. Om inte så visas fel på testet som inte lyckas. Se bild på de olika tester som utförs. Felar någon av testerna startar ni om terminal och sedan router. Om felen kvarstår vänligen kontakta Bambora support för ytterligare undersökning.

 

 

 


Betalterminal kommunicerar inte längre med kassan. Vad kan jag göra? 

 

Börja alltid med att kontrollera så att alla kablar är inkopplade och inte lossnat.

Logga ut från PC-Kassa.

När PC-Kassa är släckt och enbart datorns skrivbord är öppet starta om betalterminalen genom att hålla inne den gula pil-knappen längst ner och knappen med Punkt / Kommatecken samtidigt i ungefär fyra sekunder. Kortterminalen startar om sig själv.

Vänta tills kortterminalen har laddat klart och starta därefter igång PC-Kassa igen. 

Hjälper inte detta bör man också prova att  starta om datorn. Kvarstår problemen därefter vänligen kontakta support för ytterligare undersökning.

 

 

 

 

 


Behövs hjälp med mappning eller annat relaterat till kortterminalen kontakta Bambora på telefon 010-10 66 000 samt via Bambora Supportportal på nätet.