Bambora Ingenico IWL-250B
IWL-250B är en trådlös batteridriven kortterminal som kommunicerar till en dockningsstation / laddningsstation via Bluetooth. Dockningsstationen ansluts till kassadatorn eller nätverket och denna modell kan både kassakopplas samt användas som extern terminal då den har egen kvittoskrivare. Dockningsstationen och handenheten kassakopplas via COM eller nätverkskabel. USB är inte funktionell. Nätverkskabel måste anslutas in i kortterminalens dockningsstation både vid kassakopplat och extern koppling. Terminalen får inte ansluta till internet via kassan utan skall alltid använda en egen internetkabel. Denna terminal förekommer även med 3G (IWL2503G) eller GPRS (IWL250G) "simkort" för internet. De modellerna kan inte kassakoppas och fungerar enbart som fristående terminaler.
Man kan på egen hand göra relativt få förändringar i anslutningsinställningarna på en Bambora-terminal. Om man till exempel byter från COM-kabel till nätverksanslutning behöver man, utöver rätt kablar, kontakta Bambora för att "mappa" om terminalen till rätt inställningar som man därefter laddar ner i kortterminalen.
När terminalen / dockningsstationen är sammankopplade med kassan (eller nätverket) och mappningen är gjord länkas kortterminalen ihop med datorn via Payment Platform som hanterar anslutningen innan man kan börja använda enheten.
Innan inställningarna i Payment Platform och PC-Kassa kan göras behöver kablage anslutas och mappning säkerhetsställas att denna är gjord. Vid osäkerhet kontakta Bambora för vidare hjälp med detta. Nedanför tillhandahåller vi tips och en översikt på hur detta görs.
Koppla ihop dockningsstationen
IWL-250B använder ingen separat Magic Box och ingen kabelanslutning görs i handenheten/kortterminalen. All kabelanslutning sker direkt till dockningsstationen/laddstationen och kommunikationen mellan denna och handenheten/kortterminalen sker därefter över Bluetooth. Detta gör det möjligt att lyfta av kortterminalen från dockningsstationen och förflytta den trådlöst till kunden för betalning. Kommunikationen är fortfarande traditionell kassaanslutning då dockningsstationen sköter denna mot kassadatorn.
För fullständig kopplingsanvisning över hur kablarna ansluts samt vägledning om hur Bluetooth-parkoppling görs se längst ner på sidan för kontaktuppgifter till Bambora support som hjälper till med detta. Nedanför tillhandahåller vi tips och en översikt på hur detta görs.
Via Ethernet / RS232
PC-Kassa kommunicerar enbart med IWL-250B via Ethernet/Nätverk eller RS232. USB används inte på denna modell. Anslut dockningsstationen till internet genom att koppla in en nätverskabel i Ethernet-kontakten och i er bredbandsrouter/switch. Denna ska anslutas oavsett ifall kassakommunikationen kommer ske över Ethernet eller RS232. Om kommunikationen ska ske över COM/RS232 koppla även in denna kabel genom att lyfta av luckan på undersidan och anslut COM-kabeln i kontakten märkt COM0 och den andra änden i en av datorns lediga COM-portar. Notera vilket COM-portsnummer den är ansluten till i datorn. De andra kontakterna under luckan används ej.
Parkoppling
Innan inställningarna i datorn kan göras behöver dockningsstationen och handenheten parkopplas. Vanligtvis parkopplas dessa automatiskt när kortterminalen placeras i dockningsstationen. När en kassakopplad IWL250B är parkopplad korrekt har den fått ett blått B bredvid en signalstyrka i displayens mitt. Finns inte signalstyrkan och B ikonen är grå eller röd så kan man behöva para om dockningsstationen eller Bluetooth igen.
1. I kortterminalen. Tryck Menu – lösenord 2020 – Inställningar – Administration – extralösenord 101010 – Dockningsstation – Anslut till dockningsstation
2. I kortterminalen. Tryck Menu – lösenord 2020 – Inställningar – Administration – extralösenord 101010 – Bluetooth – Anslut bluetooth
Om parkopplingen inte lyckas och om ni behöver mer hjälp med denna vänligen kontakta Bambora support för vidare hjälp.
Mappning
Enheten behöver nu "mappas" för den anslutning som terminalen ska kommunicera mot kassan med. Detta görst via Bamboras ÅF-portal alternativt genom att kontakta Bambora support för att säkerhetsställa att rätt mappning av terminalen är gjord. Om mappningen är felaktig kommer PP / PC-Kassa inte få kontakt med terminalen.
Kontrollera att terminalen är mappad för Ethernet.
I kortterminalen, tryck Menu – (lösenord 2020) – Hjälp(3). Tryck piltangent ner (F2) 2 gånger tills man ser punkt 19. Är terminalen programmerad för nätverkskoppling hos Bambora står det: 19 ECR Protocol: Host2T 2.x Host2T2 info: PORT: 1337
Om detta ser annorlunda ut kontakta Bambora för att mappa terminalen korrekt. Efter att Bambora har sparat ändringen så uppdaterar ni parametrarna genom att gå via kortterminalens Menu – (lösenord 2020) – Inställningar(4) – Uppdatera Parametrar(1). Efter omstarten går in på hjälp igen och se om det ändrats.
Ta fram / Ändra IP-adress.
I kortterminalen, tryck Menu – (lösenord 2020) – Hjälp(3). Tryck piltangent ner (F2) 1 gång tills man ser punkt 10. Punkt 10 visar DHCP om det är dynamisk IP adress eller Static om det är satt fast IP adress.
Punkt 11 visar kortterminalens IP adress. Om det är inställt på DHCP och ifall man vill sätta nuvarande IP adress som fast IP, gör följande:
I kortterminalen, tryck Menu – (lösenord 2020) – Inställningar(4) – Administration(6) – (extra lösenord 101010) – Ethernet-Inställningar(1) – IP-Inställningar(1) – Statisk IP(2) – Spara inställningar(6). Terminalen startar om automatiskt med IP adressen som fast IP adress. Verifiera detta under Hjälp om ni är osäkra. Om man vill sätta en annan fast IP adress, gör följande: I kortterminalen, tryck Menu – (lösenord 2020) – Inställningar(4) – Administration(6) – (lösenord) – Ethernet-Inställningar(1) – IP-adress(2) Tryck ”Clear” för att ta bort nuvarande IP adress. Skriv in önskad IP adress (Tänkt på att man måste fylla ut med 0:or samt ange punkter manuellt). Skriv in t.ex. 192.168.001.030 och tryck ”OK” Tryck: Spara Inställningar(6). Nu startar terminalen om med IP nr man angivit.
Vi rekommenderar alltid att samordna eventuella låsningar av IP-adresser med nätverkskunnig för att undvika risken för eventuella konflikter i nätverket.
Payment Platform
Payment Platform är en bakomliggande mjukvara som länkar ihop och hanterar kommunikationen mellan PC-Kassa och kortterminalen.
Ladda ner senaste PP och spara .zip-filen i PC-Kassa\plugins (C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins)
Säkerhetsställ att målet blir \plugins\ och inte någon undermapp.
Kontrollera att filerna är extraherade i målmappen Nutid - PC Kassa\plugins\PP
Kör filen Update_Bambora
Tryck valfri tangent för att fortsätta.
Öppna PC-Kassa och gå till menyn Arkiv - Inställningar - Företagsuppgifter - Kortbetalning.
Markera PP som alternativ till vänster och välj sedan Konfigurera PP.
Välj Bambora i rullistan följt av knappen New.
Ange relevanta uppgifter för anslutningstyp mm. beroende på hur terminalen är mappad i fälten och slutför med knappen Register.
- Vid nätverksanslutning görs ingen nollutfyllnad av IP-adressen och porten är generellt 1337 (mappas på detta sätt via Bamboraportalen).
- Vid COM-anslutning är Baudrate alltid 115200
- UseHostNetwork: Enbart Bambora IPP350 som kör rak COM eller USB kabel. No på alla andra då de får nätverk direkt från nätverkskabel in i router/switch
- UseExtendedSettleReport: Fråga kund om det är något de vill använda. Vid ”No” kommer kortavslutet bara visa hur många kortköp man haft och totalt i kr och vid ”Yes” separeras korttyperna på egna rader ”Visa, Mastercard m.m.” samt en total i kr.
- UseInteractivedialogs: Sätt Yes som på bilden. Detta gör att kassör får möjlighet att avbryta om slutkund trycker ”EJ KOD” i kortterminalen.
- AllowManualEnterOfCode: Aktiverar valet manuell inmatning av kortets kortnummer vid kortbetalning.
Vid lyckad anslutning till terminalen möts man av Connected
Vid misslyckad anslutning möts man av ERROR *** FAIL TO OPEN ***. Detta innebär att kassan inte lyckas öppna kommunkationen till kortterminalen och det kan bero på allt ifrån felangiven COM-port eller baudrate, fel IP-adress, nätverksporten är blockerad mm. Kontrollera kablage och mappning av terminalen, starta om PP, starta om kortterminalen och försök igen.
Vid status Connected, tryck på ”Reset” som nu finns synlig som knapp under terminalinställningsrutan, nu laddar terminalen ner nya parametrar om det finns tillgängligt. (Knappen Update tittar om det finns ny mjukvara till kortterminalen.)
När anslutningen är lyckad Stäng ner PP och Spara inställningarna samt starta om PC-Kassa. Efter registrering och anslutning av en ny kortterminal behöver alltid ett kortavslut göras först. Genomför också testförsäljning tillsammans med kund efter en slutförd kortterminalsinstallation.
Programmera en knapp med Makrot ##SAMPORTAVSLUT## och utför avslutet. (Informera kund att avslut måste göras varje dag vid dagsavslutet per kassa med egen kortterminal).
Betalterminalen kommunicerar inte längre med kassan. Vad kan jag göra?
Börja alltid med att kontrollera så att alla kablar är inkopplade och inte lossnat från dockningsstationen.
Logga ut från PC-Kassa.
När PC-Kassa är släckt och enbart datorns skrivbord är öppet ställ handenheten i dockningsstationen och starta om betalterminalen genom att hålla inne den gula Clear-knappen och knappen med Punkt / Kommatecken samtidigt i ungefär fyra sekunder. Kortterminalen startar om sig själv.
Vänta tills kortterminalen har laddat klart och starta därefter igång PC-Kassa igen.
Hjälper inte detta bör man också prova att starta om datorn. Kvarstår problemen därefter vänligen kontakta support för ytterligare undersökning.
Bluetoothen ansluter inte. Vad kan man försöka på egen hand?
När en kassakopplad IWL250B fungerar som den ska så har den ett blått B bredvid en signalstyrka i displayens mitt. Finns inte signalstyrkan och B ikonen är grå eller röd så kan man behöva para om dockningsstationen eller Bluetooth igen. Kontrollera först att terminalen är kopplad till rätt dockningsstation om ni har flera terminaler. Gå sedan till Menu – lösenord – Inställningar – Administation – extralösenord – Dockningsstation – Ta bort dockningsstationer. Gå sedan in på samma menyval och välj Anslut till dockningsstation. Sätt ner terminalen i dockningsstationen och välj: JA. Vill den nu inte ansluta till dockningsstationen så kan själva Bluetoothenheten behöva att startas om. Kontakta Bambora support då man gör detta via valet OS inne på administration med ett dagslösenord som Bambora enbart ger ut till den som hyr terminalen. Hjälper inte detta så behöver Bambora felsöka vidare.
Behövs hjälp med mappning eller annat relaterat till kortterminalen kontakta Bambora på telefon 010-10 66 000 samt via Bambora Supportportal på nätet.