Westpay - mPay - VendoGO!

Tekniskt och det mesta om Westpay, mPay, VendoGO! - Den mobila betalningslösningen [Samlingsdokumentation]

Tekniskt och det mesta om Westpay, mPay, VendoGO! - Den mobila betalningslösningen En fristående och portabel kassa till butikerna med enkla behov Detta avsnitt handlar om vår helt fristående mobila betalningslösning som går under namnen "mPay" och "VendoGO!". Det är en helt separat kassalösning från våra andra tjänster och som är paketerad med kvittoskrivare och betalkortsterminal i ett. Hårdvaran kommer ifrån Westpay och denna säljs även som helt fristående kortterminal av Westpay utan kas...

Kortfattat om hur en kund kommer igång - mPay / VendoGO!

Kortfattat om hur en kund kommer igång Beställning Kunden beställer via sin säljare som skickar beställningsinformationen vidare till Nutid AB. Nutid AB samordnar, paketerar och preparerar terminalen som sedan lämnar lagret, redo att börja användas. När terminalen når kund / säljaren är den redo att ställas in via Web Office med varugrupper, artiklar, knappar med mera. Innan detta görs behöver kunden gå igenom all tillgängligt utbildningsmaterial som bland annat går att hitta på Support...

Hur fungerar enheten - mPay / VendoGO!

Hur fungerar enheten Terminalen är trådlös och använder vanligtvis en dockningsstation för att laddas. Dockningsstationen används inte till något mer än laddning. Det går också bra att ladda enheten direkt i laddkontakten på undersidan med en standard USB-C-laddare. Enheten ansluter till internet via Wi-Fi eller mobildata (om man ansluter ett 3G/4G-SIM-kort (https://helpdesk.nutid.se/937774-Ansluta-SIM-kort-f%C3%B6r-mobildata---Mobila-Betalningsl%C3%B6sningen) utan PIN-kod under batteriluckan)....

Uppdatera kassamjukvaran - mPay / VendoGO!

Uppdatera kassamjukvaran Det är ytterst viktigt att säkerställa en uppdaterad mjukvara. Uppdateringar för kassamjukvaran släpps vanligtvis på onsdagar och inga andra dagar, detta då vi själva inte kontrollerar utskicket av filer för nedladdning till terminalerna. Det är Westpay som godkänner utskicket av uppdateringsfilen och dessa filer signeras av Westpay enbart på onsdagar. Snabbgenvägar i artikeln - Skicka ut uppdatering via Westpay Access-portalen. (#skicka ut version) - Hämta ...

Web Office och kassainloggning - mPay / VendoGO!

Web Office och kassainloggning Inloggningsuppgifter För att logga in i kassan och på Web Office används samma inloggningsinformation. Det är alltid en e-postadress (kundens) och ett lösenord. Denna information får kunden av sin säljare och om informationen saknas behöver säljaren kontakta order@nutid.se (mailto:order@nutid.se) som tar detta vidare internt med utvecklingsavdelningen för att få utskickat nya uppgifter. I denna version av Web Office använder respektive kund inte en egen "site" ut...

Mjukvara och hårdvara - mPay / VendoGO!

Mjukvara och hårdvara "mPay" eller "VendoGO!" är mjukvaran och "kassaprogrammet" i enheten. Det är precis samma mjukvara i både mPay och VendoGo! men de saluförs på olika sätt. Mjukvaran är en vidareutveckling av den tidigare "core2" (Start Android) som har anpassats för att fungera som en integrerad mjukvara i de Androidbaserade betalkortsterminalerna C-100 och C-100+ från Westpay. Detta är en helt separat kassalösning från våra andra tjänster och som är paketerad med kvittoskrivare och beta...

Beställa Terminal-ID från Westpay Access [mPOS / mPay / VendoGO! / Kassakopplad Westpay C10]

Beställa Terminal-ID från Westpay Access För att kunna använda WestPA-mjukvaran och ha möjlighet att ta betalt med kort i mPOS-appen (mPay / VendoGO!) samt via den kassakopplade C10-terminalen måste ett så kallat "Terminal-ID från Westpay" vara klart. Ett sådant terminal-ID beställs via Westpay-portalen "Westpay Access". Dessa Terminal-ID kan på sätt och vis jämföras med en sorts "kundnummer" som är det som identifierar att terminalens transaktioner går till rätt företag och inlösenavtal. Om en...

Vad behövs från kunden vid beställning av Westpay Terminal-ID?

Vad behövs från kunden vid beställning av Westpay Terminal-ID? Att ha tillgång till ett så kallat "Westpay Terminal-ID" är en förutsättning för att en Westpay-terminal ska kunna aktiveras oavsett om det gäller mPay, VendoGO! eller en kassakopplad C10 från Westpay. Utan ett sådan terminal-ID kommer kortterminaler från Westpay inte gå att använda. Varje terminal från Westpay ska anslutas till ett unikt terminal-ID som är kopplat till kundens inlösenavtal. Dessa terminal-ID beställs via Westpays s...

Beställning av Westpay Terminal-ID vid Norska kunder med Nets och BankAxept

Beställning av Westpay Terminal-ID vid Norska kunder med Nets och BankAxept När en norsk kund som använder Nets som inlösare med betalsystemet BankAxept ska beställa ett Westpay Terminal-ID måste ett så kallat BAX-nummer först beställas av kundens bank via Nets. Tidigare kunde Westpay själva beställa detta men Nets har ändrat sina rutiner och sedan sommaren 2021 måste kundens bank beställa detta genom att mejla följande blankett till Nets. Snabblänk till blanketten för detta. (https://nutid.s...

Funktionsöversikt - mPay / VendoGO!

Funktionsöversikt - mPay / VendoGO! Det som nämns nedanför är mer eller mindre samtliga funktioner som i dagsläget finns att tillgå. Funktioner i Web Office: - Lägga upp flera användare (e-postadresser med lösenord som kan logga in på kassamjukvaran). - Registrera artikelgrupper (samt ange intäkts- och momskonto ifall funktionen för redovisningsfil är aktiverad). - Lägga upp artiklar med automatiskt artikelnummer eller ange ett eget artikelnummer (ej en egen serie). Även streckkod sam...

[Westpay] Manuellt komma åt Android-inställningar såsom för mobildata, WiFi mm.

[Westpay] Manuellt komma åt Android-inställningar såsom för mobildata, WiFi mm. I undantagsfall, till exempel för att komma åt enhetens avancerade mobildata och WiFi-inställningar med mera, kan man behöva komma åt de traditionella Android-inställningarna vilka är blockerade för användaren. Detta styrs av Westpay och är låst då kunderna inte själva av misstag ska ha möjlighet att göra ändringar i systeminställningarna. Inte heller bör lokala teknikers / återförsäljare göra generella förändringar...

Demoversion / Demoenhet mPay / VendoGO!

Demoversion / Demoenhet mPay / VendoGO! har inget demoläge som går att slå på och av efter behov. Det finns däremot en demoversion av själva kassamjukvaran som går att använda av återförsäljare i demosyfte. Alla terminaler som skickas ifrån Westpay till Nutids centrallager är förkonfigurerade med demoversionen av mjukvaran men denna version ersätts alltid i en kundenhet till försäljningsversion i samband med konfiguration av Westpays terminal-ID mm. innan enheten skickas vidare från lagret ti...

Flera kassaterminaler och användare - mPay / VendoGO!

Flera kassaterminaler och användare Alla enheter är "huvudkassor" Varje kassaterminal är helt fristående och respektive enhet fungerar som sin egen "huvudkassa". Själva "databasens" information (försäljningsdata) styrs av det unika Terminal-ID (samt butiken som är inloggad) som kassan är programmerad till. Detta är inte samma terminal-ID som Westpay-appen använder för kotrbetalningarna utan terminal-ID för själva "kassadatabasen" är alltid enhetens unika serienummer. Det är således unikt per t...

Anmäla till Skatteverket - mPay / VendoGO!

Anmäla till Skatteverket Generellt ska alla kassaregister anmälas till Skatteverket (https://skatteverket.se/foretag/drivaforetag/kassaregister/saharanmalerdukassaregister.4.69ef368911e1304a62580008748.html) och den mobila kassalösningen är inget undantag från dessa regler. För ytterligare information se mer om detta i artikeln på kundportalen (https://helpdesk.nutid.se/568849-Anm%C3%A4la-till-Skatteverket---Mobila-Betalningsl%C3%B6sningen) där det även bilder på etiketterna för tillverkningsd...

Synken till Web Office - mPay / VendoGO!

Synken till Web Office Med fem minuters mellanrum synkroniseras försäljningsinformation till Web Office och ger möjligheten att ta ut en förenklad statistik via molnet "live" och i efterhand. All information från kassan synkas till Web Office men i dagsläget används denna data inte till mer än att generera förenklad statistik som finns tillgänglig via kundens Web Office. I framtiden kan detta möjligen hanteras annorlunda och kanske komma att ge möjlighet till att återskapa historik enbart geno...

Kundtjänst, Support och Service - mPay / VendoGO!

Kundtjänst, Support och Service Nutid AB vidareutvecklar och supporterar kassalösningen i sin helhet. För frågor som till exempel berör korttransaktioner, korttjänster och liknande kontaktas Westpay (https://www.westpay.se/sv/support). Exempel på frågor som supportavdelningen hjälper till med kan vara hur man arbetar med kassa på olika sätt eller hur man kan arbeta med funktionerna i Web Office. Supporten kan också hjälpa till med frågor om hur de olika funktionerna fungerar samt hjälpa till m...

Organisationsnummerbyte - mPay / VendoGO!

Organisationsnummerbyte Vid tillfällen där en enhet ska överlåtas till en ny kund behöver en samordning att ske. Rent tekniskt för kassaprogrammet räcker det egentligen att logga in med en ny butiks inloggning och enheten kommer vara "tom" på Z-historik, kvittohistorik med mera då detta är förankrat mot "terminal-ID" och "butik". Detta skulle kunna innebär att den gamla kunden först tar ut all relevant information från kassaprogrammet (likt skriver ut Z-rapporter, periodrapporter, journal eller...

Skicka in databasfilen för felsökning - mPAY / VendoGO!

Skicka in databasfilen för felsökning I vissa lägen kan kundens databas ("backupfil") behövas för ytterligare undersökning via utvecklingsgruppen. Det går att skicka in kunds databasfil remote. Denna skickas till en FTP som enbart intern utvecklingsavdelning har tillgång till för inläsning i developmentenhet eller för utvecklingsdebug. Filen kan inte läsas in i en produktionsterminal (kundterminal) då filsystemet i dessa är helt låst av Westpay. När filen är skickad behöver också utvecklingsavd...