Kortfattat om hur en kund kommer igång - mPay / VendoGO!

Kortfattat om hur en kund kommer igång

 

Beställning

Kunden beställer via sin säljare som skickar beställningsinformationen vidare till Nutid AB. Nutid AB samordnar, paketerar och preparerar terminalen som sedan lämnar lagret, redo att börja användas. 

När terminalen når kund / säljaren är den redo att ställas in via Web Office med varugrupper, artiklar, knappar med mera. Innan detta görs behöver kunden gå igenom all tillgängligt utbildningsmaterial som bland annat går att hitta på Supportportalen.

Förbered butikens innehåll

Det första som kunden behöver göra är att logga in på Web Office via en datorwebbläsare (site.sharpweboffice.com - ej mobilanpassad) och gå igenom ett par steg såsom butiksinformationen som ska synas på kvittot, lägga till artikelgrupper, artiklar samt skapa en knapplayout. Allt detta görs via Web Office och är man snabb går detta faktiskt att göra på ett par minuter. Det går när som helst bra att gå tillbaka till Web Office för att lägga in fler artiklar, knappar och annat. 

När förberedelserna är gjorda på Web Office startar man upp terminalen och inväntar att apparna ska startas. Den sista appen som startas och lägger sig i förgrunden är kassaprogrammet. Innan det går att logga in på appen behöver enheten ansluta till Internet. Vid uppstart och omstart söker enheten automatiskt efter närliggande Wi-Fi och ansluts genom att dra ner den begränsade rullgardinen och trycka på "Wi-Fi Network Available". Om ett SIM-kort är anslutet (viktigt att PIN-koden är avstängd) kommer enheten automatiskt söka upp mobildatanätverk. Det går inte komma åt Android-systemets Wi-Fi-inställningar manuellt utöver att stänga ner samtliga appar och logga in via ett dagligt lösenord (hanteras internt av support) i Carbon-startskärmen. Allt annat är blockerat av Westpay. 

Wi-Fi eller SIM-kort

Det går att använda både Wi-Fi och SIM-kort samtidigt. Wi-Fi har alltid övertag och ansluter till detta när signalen finns och enheten växlar automatiskt över till SIM-kortet ifall Wi-Fi-signalen går förlorad. Vid växlingar mellan de olika anslutningstyperna kommer däremot mindre avbrott i kommunikationen att ske vilken kan påverka kassan negativt. Rekommendationen är att använda antingen Wi-Fi eller SIM-kort då den automatiska växlingen mellan dessa kan orsaka till exempel oväntade transaktionsbekymmer eller annat.

Logga in i kassan och börja sälja

När Internetanslutning är klar och när inloggningen är gjord i kassan laddas automatiskt butiken samt knapplayouten in som är kopplad till användaren. Finns det flera butiker eller knapplayouter registrerade på Web Office får man välja mellan dessa efter att man tryckt på knappen [Logga in].

När inläsningen är klar öppnas kassan och är redo att börja användas direkt!