När inställningar är rätt men VIM eller Ethernet-ansluten Nets via PP ändå ej får kontakt
Om all sedvanlig felsökning är gjord och kontroll av parametrar mm i kortterminalerna men kassan inte får kontakt med terminalen kan det behövas en nätverksomstart och ominstallation av PP.
Eftersom både Nets och VIM kör med en slags bakåtanslutning där terminalen ansluter till kassan via en poll från PP så är det inte omöjligt att routrar kan sparka ut terminalens nätverk. Detta har skett vid flera tillfällen och löses genom att starta om bredbandsroutern.
Det är ovanligt men även kan relevanta PP-filer bli korrupta precis som vilka filer som helst. När inget annat hjälper bör även en ominstallation av PP utföras för att säkerställa att samtliga filer är intakta.
- Ta bort samtliga filer och mappar ur PP-mappen (utom loggfilerna) och lägg in en nyuppackade PP-filer.
- Starta om routern.
- Registrera terminalen via PP efter routeromstarten är klar.
Tänk på att en omstart av router påverkar samtlig utrustning kopplad till denna. Om kunden är osäker bör detta göras i samråd med IT-ansvarig för butiken.
Info. Det finns inget nätverkstest i Ingenicoterminalerna. Man får titta på nätverksikonen i displayen. Är denna grön så har den alla uppgifter den behöver från routern så som IP, DNS, Gateway och nätmask. Det andra man kan göra är att hämta avtal. Dra kort 1,1 . Fungerar inte detta så kommer inte terminalen åt internet (förbi routern) då den hämtar avtalet direkt från nets servrar.