Westpay C10+ (Kassakopplad) - Felsökningstips / Ta fram IP / Sätta fast IP

Westpay C10+ (Kassakopplad) - Felsökningstips / Ta fram IP / Sätta fast IP

Kortterminalen Westpay C10+ är en kassakopplad kortterminal som alltid ansluter över Ethernet. PP är satt mot bland annat terminalens IP-adress vilket kan behöver uppdateras ifall terminalen har fått ett nytt IP. OBS! Ändra inte några andra inställningar i PP för servrar, terminal-ID mm. i PP då detta kommer påverka kortterminalens kunduppgifter samt anslutning till inlösande bank.

 

Anslutning till nätverk

Terminalen indikerar anslutning till nätverk via symbolen för detta till vänster om tiden. Om denna symbol inte framgår bör kunden undersöka nätverkskablage och säkerställa att allting är anslutet enligt tillverkarens anvisningar.

 

Tag fram terminalens IP-adress

När terminalen visar "Terminalen stängd" eller "Välkommen" på skärmen kan man ange en menykod på enhetens siffertangenter för att komma åt Westpays funktionsmenyer. Öppna undermenyn "Status" och bläddra till menyn "Nätverksinfo" och anteckna IP-adressen som framgår i fönstret.

Komma åt Westpays menysystem:

  • Be kunden att slå in kod 147369 på siffertangenterna när skärmen visar "Terminal Stängd" eller "Välkommen".
  • Öppna menyn "Status" genom att ange siffervalet för denna.
  • Bläddra via "Nästa"-knappen till sidan "Nätverksinfo" där IP-adressen framgår i statusfönstret.
  • Anteckna IP-adressen och ha denna redo inför installationstillfället.
  • Tryck på terminalens röd "stopp"-knapp (den fysiska knappen med X på) ett par gånger för att gå ur menyn.

 

Ställa in fast IP-adress

Kassaansluten utrustning bör alltid ställas in mot fasta IP-adresser. Detta för att minimera risken att nätverksutrustningen delar ut en ny IP-adress vid till exempel strömnedgång eller andra nedkopplingar. Om kortterminalens IP-adress skulle förändras kommer kopplingen mellan kassadatorn och denna sluta att fungera fram tills den nya IP-adressen är inställd i datorns sammankopplingsmjukvara.

OBS! 

Tänk på att vi som kassatekniker inte bör sätta fast IP-adress utan att ha klartecken ifrån kundens IT-ansvarig över vilka IP-adresser som kan användas utanför det dynamiska IP-spannet. Är kunden det minsta osäker på detta bör kunden kontakta en nätverkskunnig för denna sortens nätverksadministration. Felaktig hantering kan resultera i IP-konflikter i kundens nätverk.

Rekommendationen är alltid att kunden på egen hand samordna eventuella låsningar av IP-adresser med nätverkskunnig för att undvika risken för eventuella konflikter i nätverket.

 

Här följer ett par snabbtips på hur man kommer åt inställningarna för att sätta fast IP.

  • Slå in kod 147369 på siffertangenterna när skärmen visar "Terminal Stängd" eller "Välkommen".
  • Öppna menyn "Status" genom att ange siffervalet för denna.
  • Bläddra via "Nästa"-knappen till sidan "Nätverksinfo" där IP-adressen framgår i statusfönstret.
  • Tryck på knappen "Ändra".

 

  • Välj att svara "Nej" på frågan "Aktivera DHCP?".

Detta innebär att man stänger av den automatiska tilldelningen av IP-adress till enheten för att manuellt ange de uppgifter som ska användas. För att aktivera den automatiska tilldelningen av IP-adress går det bra att göra samma steg men välja "Ja" på frågan "Aktivera DHCP?".

Gå därefter igenom de tre menyerna för att ange relevant nätverksinformation.

OBS! Tänk på att använda en IP-adress som befinner sig utanför er routers dynamiska IP-spann och som inte kan komma att användas av någon annan utrustning. Detta för att minska risken för så kallade "IP-konflikter" i nätverket. Rekommendationen är att kunden alltid på egen hand samordna eventuella låsningar av IP-adresser med nätverkskunnig för att säkerställa att detta utförs på rätt sätt.

  • Tryck på relevant siffertangent för respektive val. 

Adresserna anges med nollutfyllnad vilket innebär att exempeladressen "192.168.1.2" anges som "192.168.001.002"

När systemändringar är utförda behöver terminalen startas om. Svara "Ja" för att ändringen ska sparas och för att terminalen automatiskt ska starta om med de ändrade inställningarna. 

 

Omstart av terminalen

Om man av någon anledning skulle behöva starta om terminalen manuellt går det att bryta strömmen genom att hålla inne "power"-knappen (den ljusa knappen ovanför den röda stopp-knappen) i cirka tio sekunder. Låt terminalen vara avstängd i 30 sekunder och håll därefter inne samma knapp igen i cirka tio långa sekunder för att starta igång systemet. Invänta sedan att initieringsprocessen blivit helt klar innan fortsatt användning. 

Om en omstart av kortterminalen har utförts är det ofta en god idé att också samtidigt starta om kassasystemet.