Kortbetalning

Westpay C10+ (Kassakopplad) - Felsökningstips / Ta fram IP / Sätta fast IP

Westpay C10+ (Kassakopplad) - Felsökningstips / Ta fram IP / Sätta fast IP Kortterminalen Westpay C10+ är en kassakopplad kortterminal som alltid ansluter över Ethernet. PP är satt mot bland annat terminalens IP-adress vilket kan behöver uppdateras ifall terminalen har fått ett nytt IP. OBS! Ändra inte några andra inställningar i PP för servrar, terminal-ID mm. i PP då detta kommer påverka kortterminalens kunduppgifter samt anslutning till inlösande bank. Anslutning till nätverk Terminal...

Kontroll / Åtgärd / Förklaring vid ofullständig korttransaktion

Kontroll / Åtgärd / Förklaring vid ofullständig korttransaktion I mycket ovanligt förekommande fall kan en korttransaktion bli genomförd i kortterminalen men inte i kassaprogrammet. Detta kan till exempel bero på en bråkdels sekunds tillfällighet där kommunikationen just vid ögonblicket när kortterminalens godkännandesignal ska returneras till kassan av olika anledningar bryts på väg tillbaka (glappande kablar såsom RS232, USB, ström, tillfälligt nätverkstapp mm.). Om detta skulle ske kan det v...

Nets USB driver uppdateras inte till Telium

Nets USB, drivrutinen uppdateras inte för Telium Man väljer rätt drivrutin att uppdatera med men Windows tycker att den bästa drivrutinen redan är installerad. Det räcker inte att starta enhetshanteraren som administratör eller att avinstallera drivrutinen heller. Symptomen för detta är att man inte får en Check OK i PP. Gå igenom nedan så rätt drivrutin används. Kontrollera sedan i PP så kortterminalen kopplar. Tala om för Windows vilken fil som ska användas På bilden ser vi enheten ...

"Data -1", Felmeddelande när kassaprogrammet startar.

"Data -1", Felmeddelande när kassaprogrammet startar. Detta kan tyda problem med anslutning till vissa kortterminaler från Verifone/BABS samt på felaktigt registrerat "BPTI". (Ej vid VIM-anslutna terminaler via PP) Lösning: - Uppdatera BPTI-filer och registrera om filerna. - Alternativt installera om kortterminalen helt och registrera om BPTI-filerna. För guide med mer information följ denna länk. (https://af.kassasupport.se/789789-BabsVerifone---Yomani--VX820)

När inställningar är rätt men VIM eller Ethernet-ansluten Nets via PP ändå ej får kontakt

När inställningar är rätt men VIM eller Ethernet-ansluten Nets via PP ändå ej får kontakt Om all sedvanlig felsökning är gjord och kontroll av parametrar mm i kortterminalerna men kassan inte får kontakt med terminalen kan det behövas en nätverksomstart och ominstallation av PP. Eftersom både Nets och VIM kör med en slags bakåtanslutning där terminalen ansluter till kassan via en poll från PP så är det inte omöjligt att routrar kan sparka ut terminalens nätverk. Detta har skett vid flera till...

Verifone P400 VIM ingen kontakt i PP

Verifone P400 VIM ingen kontakt i PP Vi har sett att Verifone P400 i vissa fall har slagit om anslutningssätt från Ethernet till Wifi automatiskt. Misstankarna går mot att mjukvaran i terminalen slår om till Wifi efter uppdatering. Då P400 enbart ansluter över Ethernet måste denna inställning således ställas tillbaka. Kontrollera alltid anslutningssätt efter misstänkt terminaluppdatering på P400 Efter misstänkt uppdatering av terminalen P400 bör alltid anslutningssätt kontrolleras. Denna...

Stänga av Tidig PIN - Babs / Verifone

Tidig PIN Tidig PIN är när kassan skickar signal till kortterminalen så man kan sätta i kort och skriva in PIN innan kortbetalning väljs i kassan. Vill man inte använda detta av någon anledning behöver det stängas av i registereditorn (regedit).Tidig PIN finns enbart tillsammans med BABS / Verifone. - Öppna regedit - Navigera till: Dator\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Babs Paylink - Dubbelklicka på respektive post ”Disable pre-amount Pin” samt ”Hold Amount until card”. Ändra värde...

Dricks automatiskt via via PP (För Nets, Bambora och Verifone)

Dricks automatiskt via via PP (För Nets, Bambora och Verifone) OBS! Gäller enbart terminaler via PP. Kortleverantören behöver först aktivera drickshantering i terminalen. När detta är gjort skapas ett betalsätt för dricks i kassan. Därefter behöver bara betalsätt för Drickshantering väljas i rullistan i PP-inställningar. Arkiv - Inställningar - Företagsuppgifter - Kortbetalning Spara och starta om kassaprogrammet. Testa Drickshanteringen och kontrollera att kassarapporterna ser O...

Class not Registered vid kortbetalning på Window XP

Class not Registered vid kortbetalning på Windows XP Kan uppkomma på en XP-dator vid kortköp och kan bero på att Windows Update har uppdaterat .net framework. - Stäng av Windows Update - Kontrollpanelen, Lägg till/ta bort program - Välj uppdateringen KB4338598 (https://www.catalog.update.microsoft.com/ScopedViewInline.aspx?updateid=baf63770-1c62-4abf-a5b6-cff97af2c6a1). Avinstallera denna Efter ca 10 minuter får PP kontakt med BT igen och det går att bedriva försälj...

Sätta Terminal-ID på en Nets-terminal

Sätta terminalID på en Netsterminal - Dra lösenkort - Tryck 6 1 1 - Står det 0 0 0 0 så tryck clear för att radera nollor. - Skriv in terminal ID - Tryck OK - Tryck STOP när den ber om lösenkort - Skriv in servicekod man fått - (Fungerar ej servicekod, skriv in 2467) - Terminalen ska då spara informationen - Tryck stop 2 ggr för att terminalen ska starta om Låt terminalen försöka ansluta tills den inte kan. När det står ”Misslyckades att...

Några generella saker vi vet om kortköp.

Kortköp - Fr.o.m. P400 från Verifone och Babs så går det inte längre att göra signaturköp - Undantag för signaturköp är utländska kort utan chip. - Osäkert om befintliga kortterminaler kommer fråntas möjligheten till signaturköp. Om kund undrar, hänvisa till respektive leverantör av kortterminal. - Funktioner för signaturköp kommer dock finnas kvar i PP. Det är kortterminalen som stoppar detta, inte kassan. - Virtuella kort har slutat att fungera (då man manuellt slå...

Verifone VIM Norge Feilkode: 930

Verifone VIM Norge Feilkode: 930 Fel datum och eller tid i BT. Verifone support tlf: 0047-23 24 74 00 - Hold inne tast 1, 5 og 9 samtidig. - Velg Supervisor - Passord: 3152181 - Administration (Valg nr. 2) - Velg Date/Time - Trykk på klokken eller dato som må korrigeres. - Tast inn timer → OK, Tast minutter → OK og tast inn sekunder → OK - Trykk gullknapp to ganger - Velg Exit - Velg Reboot