Tänk på vid flytt av Web Office - Guide för nyinstallation och huvudkassabyte

Tänk på vid flytt av Web Office installation

Guide för nyinstallation och byte av huvudkassa.
 

Vid byte av huvudkassa. Om den tidigare huvudkassan har Web Office installerat finns det två tillvägagångssätt beroende på om den nya huvudkassan är en POS eller vanlig dator.

 

Nya kassan är en POS
En POS (som kommer från oss) har redan Web Office installerat. Den ska då inte installeras igen. Det man gör är att justera i inställningsfilerna. 

 

  1. På den gamla huvudkassan. I utforskaren, gå in i biblioteket %programdata%. I mappen PCKassaHKService, kopiera filen "ServerSettings.xml" och "ClientSettings.xml" till USB-minnet. I mappen PCKassaHKUpdaterService, kopiera filen "Settings.xml" till USB-minnet. Inget annat behöver sparas.
  2. I den nya huvudkassan. Hämta filerna på den nya huvudkassan, ersätt filerna på den nya huvudkassan med de ni tog från den gamla huvudkassan på samma sökväg som punkten ovan.
  3. Gå ner i PCKassaHKUpdaterService, redigera Setting.xml, Justera datum på LastUpdate till t.ex. <LastUpdate>2019-08-10T16:08:50.0399302+02:00</LastUpdate> och spara därefter filen.
  4. Öppna Tjänster och leta fram Distributed Transaction Coordinator dubbelklicka på tjänsten, sätt den till automatiskt med fördröjd start och starta sedan tjänsten.
  5. I Tjänster leta fram PCKassaHKService dubbelklicka på tjänsten, sätt den till automatiskt med fördröjd start och starta INTE tjänsten.
  6. I Tjänster leta fram PCKassaHKServiceUpdater dubbelklicka på tjänsten, sätt den till manuell STARTA tjänsten.
  7. Gå nu tillbaka till biblioteket %programdata% och ner i  PCKassaHKUpdaterService, kontrollera logg-filen som skapats och se till att det inte är några felmeddelanden. Om man stänger och öppnar filen några gånger ska man se att den till slut startat PCKassaHKService och stängt av PCKassaHKUpdaterService.
  8. Gå nu tillbaka till biblioteket %programdata% och ner i  PCKassaHKService, kontrollera att det inte är några större fel, speciellt i PCKassaHKLog, man ska även se i denna logg-fil att den är uppkopplad på rätt butik.
  9. Om inga direkta felmeddelanden visas och butiken syns i loggen så är det nu klart.

 

Nya kassan är en vanlig dator

När det inte finns någon Web Office installerat behöver man installera programmet. Processen ser då lite annorlunda ut från punkt 1 och kräver lite mer jobb.

  1. På den gamla huvudkassan. I utforskaren, gå in i biblioteket %programdata%. I mappen PCKassaHKService, kopiera filen "ServerSettings.xml" och "ClientSettings.xml" till USB-minnet. I mappen PCKassaHKUpdaterService, kopiera filen "Settings.xml" till USB-minnet. Inget annat behöver sparas.
  2. Kontrollera så att mappen Nutid PC - Kassa har fulla rättigheter för alla användare på den nya huvudkassan. Har den inte det, sätt fulla rättigheter på den.
  3. Ha settingsfilerna redo som ni hämtat från den gamla huvudkassan. Sajt och licens hämtas lite längre fram.
  4. Hämta Web Office installationsfil och packa upp den i mappen plugins. Den ska skapa en mapp som heter PCKassaHKService. Gå in i mappen och kör installationsfilen "Web Office Client Installer.exe" som administratör.
  5. Tryck knapparna [Nästa] fram till rutan för att ange licens och sajt. Redigera ClientSettings.xml och kopiera licensnyckeln till installationsprogrammet. Hela texten mellan > och < ska vara med

    Denna ska in under Licens.
  6. Nästa post är sajt-namnet. Det är lite klurigare, vanligtvis i ClientSettings.xml så ser man sajten som exempelvis http://nutidweboffice.com/minbutikHK/, det är alltså minbutik som är sajtnamnet. Men i installationen så skiljs det mellan gemener och versaler (stora och små bokstäver). Detta ska ändras framöver men just nu så behöver man logga in på sajten och kontrollera hur det där ser ut i adressfältet.

    Det som är markerat i gult ska med på Sajt. I exemplet här: MinButik
    Om man i installern då skriver minbutik så kommer det inte att fungera.
  7. Tryck sedan knapparna [Nästa] genom resterande av installationen och avsluta denna.
  8. I Utforskaren (Explorer), gå till biblioteket %programdata%. Kontrollerar så både PCKassaHKService och PCKassaHKUpdaterService har fulla rättigheter för alla användare. Har de inte det, sätt fulla rättigheter på mapparna.
  9. Öppna Tjänster (Services) och leta fram Distributed Transaction Coordinator. Dubbelklicka på tjänsten, sätt den till automatiskt med fördröjd start och starta sedan tjänsten (om den inte redan är startad av installationsfilen).
  10. I Tjänster, leta fram PCKassaHKService. Dubbelklicka på den och sätt den till automatiskt med fördröjd start. Även denna ska redan vara startad av installationsfilen.
  11. I Tjänster, leta fram PCKassaHKServiceUpdater. Dubbelklicka på den. Kontrollera så att denna är satt till manuell start. Är den inte det, ändra till manuell start.
  12. Gå nu tillbaka till biblioteket %programdata% och ner i  PCKassaHKService, kontrollera att det inte är några större fel, speciellt i PCKassaHKLog, man ska även se i denna logg-fil att den är uppkopplad på rätt butik.
  13. Inga direkta felmeddelanden och ni ser butiken i loggen? Klart.


Uppstår problem under några av posterna, kontakta Web Office supporten via chatt eller mejl för assistans.