Tänk på vid byte av kassahårdvara
Ingår i sviten guider som är bra att kolla upp vid till exempel hårdvarubyte, datorkrasch eller flytt av funktioner.
Vid hårddiskkrasch är det inte säkert att filerna går att rädda men om datorn inte startar av en annan orsak skulle man kunna komma åt filerna om man kopplar in hårddisken i ett annat system. Det är alltid bra att försöka få tag i alla väsentliga filer så som plugin-filer, inställningsfiler, backup med mera.
Ett planerat byte av kassahårdvara
Om hjälp kommer behövas av supporten bör detta föranmälas i så god tid som möjligt. Det finns normalt inte resurser att sätta in för sådant som skulle gått att planera. Beroende på bytets natur kan det räcka att informeras om att hjälp av en del av bytet kommer behövas, annars ska det bokas in så vi kan avsätta en resurs.
Bra hjälpmedel
- USB-sticka (gärna med filer och annat som kan behövas)
- Mus/tangentbord (med sladd)
- Bärbar dator
- Adapter för att koppla in hårddisk
- Relevanta verktyg
- Mobilt bredband (via USB-sladd till exempel)
Vad behövs kontrolleras i den gamla kassan?
- Befintliga kortterminalinställningar. Notera detta för enkel flytt. För PP, spara hela PP-mappen.
- Övriga PP-inställningar så som Retain24. Spara hela PP-mappen.
- Kvittoskrivarinställningar. Kvittotext kan sparas i filen chaplin.ini som ligger i kassans installationsmapp. Det går bra att spara denna.
- Vissa inställningar i kassan sparas lokalt. Dessa kan finnas i filen settings.ini som ligger i kassans installationsmapp. Det går bra att spara denna.
- Våg används. Kolla dess inställningar. Om vågtjänsten används bör nya installationsfiler hämtas för den nya kassan.
- Kontrollera om kassan står för externa funktioner så som synk till Fortnox, Visma, Webshop, Swish, Klarna, Resurs, Bokfil (filintegration). Ligger normalt i Plugins-mappen. Det går bra att spara dessa.
- Det går bra att spara hela installationsmappen för kassaprogrammet på USB-stickan istället för att ta posterna ovan en och en. Det bör fortfarande kontrolleras vilka funktioner som faktiskt används i kassan.
Beroende på inställningar i Windows kan vissa filer ligga i en mapp som heter VirtualStore. Sökväg till denna varierar beroende på vilken användare som är inloggad i Windows.
C:\Users\Användare\AppData\Local\VirtualStore\Program Files (x86)\Nutid PC - Kassa\
Filer som hittas här i så fall är till exempel chaplin.ini och settings.ini. Denna mapp används inte av SHARP POS-system men kan förekomma på vanliga datorer som används som kassa.
Extra kontroll om den gamla kassan är en huvudkassa (HK)
Om huvudkassan ska sluta användas (vilket är vanligast) så behöver en aktuell backup sparas. Det som är viktigt här är att från det att man tar ut backupen tills dess att den nya HKn är igång så får inte försäljning ske. Notering: Om försäljning trots detta sker så måste man göra ytterligare en ny backup för användning.
- Backupen sparas på USB-minne. Den är krypterad och behöver lösenord för att packas upp. Detta hjälper supporten till med. Kontakta oss med fördel via chatten.
- Vid tillfällen när backup inte finns, kontakta supporten för att kontrollera om en onlinebackup existerar. Supporten använder organisationsnumret för att hitta dessa.
- Om det inte finns någon backup men hårddisken går att komma åt går det använda databasfilerna.
- Filerna som behövs heter normalt: NPCK_Data.ldf samt NPCK_Data.mdf. Undantag finns.
- Ett exempel på sökväg där filerna ligger: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.PCKASSA\MSSQL\DATA
- I vissa fall så ligger dessa filer istället i kassaprogrammets installationsmapp och den vanligaste sökvägen dit är: C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa
- Weboffice: Om installerad så ska tjänsterna inaktiveras under tjänster (PCKassaHKService och PCKassaHKServiceUpdater).
Den nya kassan
Börja med att uppdatera kassan, PC-Kassa - Uppdateringsfiler. Om det finns fler kassor, uppdatera dessa med.
Om den nya kassan ska vara HK, tillse att backup-filen är lätt tillgänglig och kontakta supporten för uppackning och inläsning av filen. Ha fjärranslutningen igång för snabb hantering.
Kvittoskrivarinställningar
Denna följer med chaplin.ini. Ibland fungerar det dock inte att återanvända chaplin-filen (olika typer av datorer) men det står i klartext om man öppnar filen med Anteckningar (Notepad) eller liknande. Sök efter Kvittoskrivare. Huvudrad 1 till 5 samt Fotrad 1 till 3 (dock kan det finnas upp till 5 fotrader).
Payment Plattform (PP)
Lägg in de sparade filerna i mappen plugins som ligger i kassans installationsmapp. Kör rätt update-fil (Exempelvis Update_Nets.cmd/Update_Retain24.cmd) genom att högerklicka på det och välja att köra som administratör. Detta öppnar ett CMD-fönster och kör ett skript. På vissa datorer kan det finnas inställningar som hindrar skriptet att köras. Då blinkar bara CMD-fönstret till och i det fallet så händer inget. Det man får göra då istället är att öppna CMD manuellt och välja att starta CMD som administratör.
- Skriv: cd C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins\PP
- Enter
- Skriv in namnet på filen som ska köras och avsluta med Enter. Tips: Skriv bara U och tryck på tangenten Tab så växlar den mellan alla filer som börjar på U.
För kortterminaler, kontrollera så det är rätt port mm.
För Retain24 så behöver certifikatet installeras. Detta ligger i mappen Certificate som ligger i PP. Man kör den filen och trycker Nästa (Next) igenom hela. Ett lösenord behöver anges. Om supporten behöver kontaktas för detta så behöver de veta vilket företag det är och om det ingår i en kedja. Bra att känna till är att det inte är säkert att supporten har tillgång till lösenordet utan att det måste begäras ut. Det kan alltså dra ut på tiden för att få certifikatet installerat.
Kolla även artikeln för nyinstallation av Retain24 här Installation av Retain24.
Plugins
Fortnox
Läs mer om hur man flyttar Fortnox: Tänk på vid flytt av Fortnox
Webshop
Mappen som heter Webshop ska ligga under plugins. Själva synkfilen heter Webshop4.exe eller Webshop3.exe. Lägg denna som autostart i datorn samt skapa en genväg till skrivbordet.
Web Office
Web Office-installation, Guide för nyinstallation och huvudkassabyte
Swish
- Från den gamla kassan, exportera certifikatet via SMS.
- I den nya kassan importeras certifikatet.
- Följ instruktionerna i guiden. Se export/import på sidorna 15 till 16: Kom igång med Swish i kassan!
Övrigt
Visma
Det är vanligt att huvudkassan även är Vismasynken men det måste inte vara så. Visma Administration måste vara installerat på den dator som ska ha Vismasynken.
Undantag för detta finns, kontakta i så fall supporten för guidning.
- Från den gamla kassan. Via utforskaren, gå till installationsmappen för kassaprogrammet.
- Spara filerna adk.dll. chaplin.ini, settings.ini, spcsadm.xml och xerces-c2_7.dll till USB-minne.
- I den nya kassan, döp om chaplin.ini och settings.ini. Klistra in filerna från punkt 2.
Skapa en ny genväg och döp denna likt VendoPro - Vismasynk.
Lägg till en växel enligt bild. /spcsserver
Det ska vara ett mellanslag mellan " och /.
Caspeco
Det är vanligt att Caspeco är installerat på huvudkassan men behöver inte vara det.
- I gamla kassadatorn, öppna utforskaren, gå till C:\ProgramData\NutidAB. Spara Caspeco-mappen på USB-minne.
- I C:\. Spara mappen Caspeco på USB-minne. Tänk på att mapparna heter likadant så de inte slås ihop.
- I nya kassadatorn, kopiera respektive Caspeco-mapp till korrekt destination.
- Kontakta Caspeco för installation av själva programmet och kopplingen till kassan.