Moduler och Integrationer

Vismasynken - Felsökningstips

Vismasynken - Felsökningstips Detta avsnitt innehåller information och tips på de mest vanligt förekomna situationer som kan uppstå i samband med Vismasynken. Det vanligaste fenomenet som inträffar är att dagsavslut ej går / har gått över till Visma av olika anledningar. För att kontrollera om ett dagsavslut gått över till Visma kan man att se detta blivit grönmarkerat under menyn "tidigare dagsavslut" i kassaprogrammet. I vissa fall är det rödmarkerat, vilket betyder att dagsavslutet gått öve...

Felsökningstips: Bokningarna via Onlinebokning (HKBooking) blir ej godkända och står enbart och "snurrar".

Bokningarna via Onlinebokning (HKBooking) blir ej godkända och står enbart och "snurrar". Detta sker främst när onlinebokningen av olika anledningar inte får kontakt med kassans databas. Denna kommunikation sker "live" över WebOffice och en förutsättning för att bokningarna ska växla över till bekräftade är att kundens WebOffice får kontakt med kassans databas där bokningen registrerar. Först när en bokning är registerad i kassans kalender (BOKKAL) övergår den till klarmarkerad på Onlin...

Webshop: Felmeddelande - SQL-relaterade

Webshop: Felmeddelande - SQL-relaterade Mer eller mindre alla SQL-relaterade felmeddelande i synken brukar bero på att kassan inte hittas av synkmjukvaran. Det kan bero på fel sökväg till pckassa.exe eller rättigheter i Windows på mappen.

Webshop: Felmeddelande Synk - Could not find main product

Webshop: Felmeddelande Synk - Could not find main product Synken ger: "Could not find main product (artikelnummer) when trying to add combination article (artikelnummer)" Orsak: Detta händer när det saknas en eller flera huvudartiklar I kassan eller när ett katalognummer finns på en produkt. När synken hittar ett katalognummer på en artikel och denna i sin tur ej finns upplagd som en huvudartikel så kommer detta fel. Lösning: Be kund att gå igenom artiklarna och se ifall det har missa...

Felsökningstips: Besöksräknaren 

Felsökningstips: Besöksräknaren Flödesschema Kontrollera först var kommunikationen brister. Sektion 1 Om det är i sektion 1 dvs People counting systeminte får in några besökare. 1. Kolla eventuella felmeddelande i People counting system. 2. Kolla så där enbart är 2 tända/ blinkande gröna lampor. Om en gul lampa lyser dra ut usb och strömkabel, vänta 20 sekunder och sätt i dom igen. 3. Verifiera att där batteri på sändare och RX. Sektion 2 Om det är sektion 2 (övriga) Starta ...

Fortnox - Felsökning

Fortnox - Felsökning Fakturor synkas inte En specifik faktura synkas inte men övriga går över Det är mest troligt ett isolerat fel antingen i fakturan eller på kunden. Möjligt felmeddelande: 2000359 Värdet innehåller ej tillåtna tecken

Meddelande om att inget lagersaldo finns vid Vapenförsäljning

Kund försöker sälja ett vapen från vapenboken men får upp att det inte finns något disponibelt lagersaldo. Troligen är lagersaldot 0 på denna artikel men själva vapendatan finns registrerad i vapenboken. Vapenboken håller inget lagersaldo utan hanterar själva datan. Detta innebär att man kan lagra vapendata i vapenboken men leverera ut vapnet i artikelregistret med konsekvensen att vapenboken innehåller ett vapen, men detta finns inte i kassans artikelregisters lagersaldo. Man får då gå ...

Swish - Problem att logga in på Swish certifikatportal

Tips vid problem att logga in på Swish certifikatportal. OBS tänkt också på att vid installation kan det vara skillnad att ange orgnummer med och utan bindestreck vid själva inloggningen. Om bank-ID godkänns av certansvarig men man inte kan logga in så prova utan bindestreck! Om det inte går att logga in på portalen annars går det inte slutföra installation och kunden behöver kontakta sin bank som sedan kontaktar Swish och säkerställer rätt certifikatansvarig, orgnummer och swish-nummer.

Error: 500 Swish trots installation och cert är korrekt.

Error: 500 Swish trots att installation och cert är korrekt. Om detta meddelande uppkommer vid initierad transaktion beror detta till största del av certifikatfel. Det kan vara att avtalet inte är ett "Swish Handelsavtal" eller att något tecken blivit kopierat fel när strängen kopieras ifrån Swishs certifikatportal in i kassans hantering Det går att kontakta Swishs support för att kontrollera att Swish-numret är kopplat till ett "Swish handelsavtal". Swish lämnar dock (såklart) inte ut några...

Massradera artiklar i Web Office

Massradera artiklar i Web Office Man kan göra detta med en vanlig import från Excel (.xls). I filen ska man ha en kolumn för Borttages. De artiklar som ska tas bort ska ha talet 1 i denna kolumn I Web Office importmall finns ett val för borttages. Denna ska pekas på rätt kolumn i Excelfilen. Vid import tas då dessa bort. I Web Office markeras de som borttagna (men är alltså kvar) medan i PC-Kassa tas de bort.