Vismasynken - Felsökningstips

Vismasynken - Felsökningstips

Detta avsnitt innehåller information och tips på de mest vanligt förekomna situationer som kan uppstå i samband med Vismasynken. Det vanligaste fenomenet som inträffar är att dagsavslut ej går / har gått över till Visma av olika anledningar.

För att kontrollera om ett dagsavslut gått över till Visma kan man att se detta blivit grönmarkerat under menyn "tidigare dagsavslut" i kassaprogrammet. I vissa fall är det rödmarkerat, vilket betyder att dagsavslutet gått över men att någon faktura, order eller kontantnota ej gått över. Om ett dagsavslut inte gått över alls är det vitmarkerat i listan. 

 

Kortfattad översikt

  • Vismasynken avstängd på datorn/servern som ska tillhanda ha tjänsten.
  • Någon artikelgrupp har lagts till i kassan men inte synkats upp till Visma.
  • En vara är såld med fel antal decimaler och lyckas då inte bli överförd.
  • Dagsavsluten går ej över, och inget fel syns i någon logg alls.
  • Dagsavslut går ej över och ger felmeddelande om att leverantör saknas på artiklar.
  • Loggen ger ett felmeddelande om att dagsavslutsinformation saknas vänligen skapa om dagsavslutet.
    Vismasynken ger felmeddelande om att konto saknas i SPCS.
  • Fakturor ej gått över till Visma.
  • Kunde inte ansluta till Visma ADM i Vismasynken. (Vanligt när Visma är uppdaterat)

 

Vismasynken avstängd på datorn/servern som ska tillhanda ha tjänsten.

Starta Vismasynken, och om inte dagsavsluten börjar köra av sig själv inom någon minut får ni skicka dem manuellt. Detta gör man genom att: Gå in under "Tidigare Dagsavslut" (Ctrl+T) och dubbelklicka på den aktuella röda eller vita raden "Skapa Dagsavslut i SPCS" När man gör detta kommer det en följdfråga tryck "NEJ" (den frågar om man vill skicka fakturorna till Visma igen, gör man detta så kan det bildas dubbla fakturor i Visma.)

 

Någon artikelgrupp har lagts till i kassan men inte synkats upp till Visma.

Öppna kassaprogrammet på den dator som har Vismasynken och gå till Arkiv- Inställningar - Företagsuppgifter - Visma Adm - PCKassa -> Visma Adm - Artikelgrupper. Klicka på "Kontrollera" för att se ifall någon artikelgrupp saknas. Kommer det upp någon artikelgrupp i rutan så klicka på "Överför till Visma Adm" Prova sedan att gå in under "Tidigare Dagsavslut" och dubbelklicka på den aktuella vita/röda raden "Skapa Dagsavslut i SPCS" på nästa följdfråga trycker ni "NEJ".

 

En vara är såld med fel antal decimaler och lyckas då inte bli överförd.

Starta Visma administration och gå till: Arkiv - Inställningar – Företagsinställningar - Expandera Artiklar och gå till Enheter. Justera Decimaler på den aktuella enheten till 4 och spara detta. Därefter provar du att gå in under "Tidigare Dagsavslut" och dubbelklicka på den aktuella vita raden "Skapa Dagsavslut i SPCS" på nästa följdfråga trycker ni "NEJ" När dagsavslutet gått genom justerar man tillbaka decimalen då kunden troligtvis inte vill sälja med så många decimaler på fakturor/kvitton.

 

Dagsavsluten går ej över, och inget fel syns i någon logg alls.

Troligtvis saknas A4-Skrivare i kassaprogrammet och måste läggas upp(Dummy räcker). Starta sedan om Vismasynken. Därefter provar du att gå in under "Tidigare Dagsavslut" och dubbelklicka på den aktuella vita/röda raden välj sedan "Skapa Dagsavslut i SPCS" på nästa följdfråga trycker ni "NEJ"

 

Dagsavslut går ej över och ger felmeddelande om att leverantör saknas på artiklar.

Ställ in leverantör på artiklarna i kasasprogrammet.

 

Loggen ger ett felmeddelande om att dagsavslutsinformation saknas vänligen skapa om dagsavslutet.

Detta sker oftas om något är fel på en artikel/artikelgrupp, det kan vara tex att artikelgruppen saknar namn, i synken efter meddelandet så brukar det framgå vilken artikel som orsaker det.

 

Vismasynken ger felmeddelande om att konto saknas i SPCS.

Konton som finns i PC-kassa och således på försäljningen saknas i Visma administration, dessa måste då läggas in där. Detta gör man under Bokföring - Kontoplan och i Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar - Kontonummer.

 

Fakturor ej gått över till Visma.

Detta kan ha lite olika orsaker som t.ex. att artiklar som finns på fakturan inte finns i Visma då måste de skapas i Visma. Har fakturor ej gått över vid dagsavslutet så måste man skicka över dem manuellt detta gör man genom att högerklicka på det gråa fältet när man är inne på fakturan och klicka på överför till Visma.

 

Kunde inte ansluta till Visma ADM i Vismasynken. (Vanligt när Visma är uppdaterat)

Detta beror oftast på att man uppdaterat Visma till en SQL version och då måste man ställa in sökvägarna till Vismabolagets filmappar. detta gör man under Arkiv - Visma Adm och där finner man två sökvägen, en till de gemensamma filerna och en till företaget. Dessa sökvägar finner man i Visma administration om man går in på Hjälp - Om Visma administration - Systeminfo Detta fungerar ej alltid och i vissa fall måste man kopiera dessa filer till PC-kassa mappen: adk.dll,spcsadm.xml och xerces-c2_7.dll dessa kan man hitta i sökvägen till programfiler som finns på samma plats som man finner sökvägen till bolaget och de gemensamma filerna. Man bör också uppdatera PC-kassa om det är så att ingen av dessa lösningar/felbeskrivningar passa in på det problemet som kunden har, i senare versioner så är synken mer utvecklad och förklara mer utförligt vad som är fel samt att det kan vara versionsfel. Det är alltid ofarligt att uppdatera PC-Kassa oavsett vilken version man använder.