Felsökningstips: Bokningarna via Onlinebokning (HKBooking) blir ej godkända och står enbart och "snurrar".

Bokningarna via Onlinebokning (HKBooking) blir ej godkända och står enbart och "snurrar".

Detta sker främst när onlinebokningen av olika anledningar inte får kontakt med kassans databas. Denna kommunikation sker "live" över WebOffice och en förutsättning för att bokningarna ska växla över till bekräftade är att kundens WebOffice får kontakt med kassans databas där bokningen registrerar. 

Först när en bokning är registerad i kassans kalender (##BOKKAL##) övergår den till klarmarkerad på Onlinebokningssidan och visas då med ett "grönt" ljus istället för den "snurrande" röda cirkeln (som på bilden nedanför). 

 

De vanligaste lösningarna

  • Säkerställ att datorn som innehåller WebOffice-tjänsten har internet. (Vanligtvis är detta huvudkassan).
  • Säkerställ att tjänsten "PCKassaHKService" är igång. Om denna är igång prova att starta om tjänsten. (via services.msc)
  • Starta om datorn som innehåller WebOffice-tjänsten. 
  • Felsök WebOffice-anslutningen (client och server-settings samt eventuella loggfiler) eller ta ärendet vidare med specialist. 

Tänk på att det kan ta några minuter efter kontakten mot WebOffice är upprättad för bokningarna att synkas klart.