Kassakopplad Våg (Digital kassavåg) - Installera scaleservice (vågtjänsten) mm.
Det PC-baserade kassasystemet (VendoPRO / PC-Kassa) är certifierad av Research Institutes of Sweden för användning av kassakopplade vågar med protokollen Nixdorf och Stathmos 13. Vågar som kommunicerar via andra protokoll kan också fungera men tillhör således inte den grupp av vågar som certifieringen innefattar. Scaleservice (vågtjänsten) installeras på svenska kunders kassor men inte norska kunder efter uppdaterad undersökning och besked (2021-12-09) med samma besked både från vår egen pre-sale och vår norska återförsäljareansvarig. "Scaleservice" och "Vågtjänsten" är två namn för precis samma bakomliggande tjänst.
Beställ vågkoppling
Vågkoppling (att ha en kassakopplad våg) är förenat med en beställning av en extramodul "Vågkoppling" bland annat då en sidoinstallation av tjänsten "scaleservice" installeras för svenska kunder. Även i länder där scaleservice inte används ska "vågkoppling" vara beställd för rätt till hjälp eller annan eventuell undersökning/felsökning av våg. Vågtjänsten / Scaleservice installeras på svenska kunders datorer som använder kassavåg och är en tjänst som hela tiden ligger i bakgrunden och kontrollerar anslutningen mot vågen. Om en kund använder en våg men inte har någon licens/modul för "Vågkoppling" ska detta beställas. Support för vågkopplingen uteblir tills modulen är klar på kunden (med vissa undantag för driftstopp och liknande då säljaren i vissa lägen kan ordna beställningen i efterhand. Om detta inträffar ska supportchef besluta om eventuell support trots utebliven licens för våg ges.)
Modell på våg?
Vi tillhandahåller uteslutande försäljning av vågmodellen DIGI DS-781. I enstaka undantagsfall har annan modell ha sålts direkt via oss (DS-983C och Stathmos 7022/3070). Inkoppling via kassan sker på samma sätt oavsett modell på våg men med olika parametrar beroende på hur vågen är konfigurerad eller konfigureras. Vi har enbart guide för programmering av "spec-tal" och parametrar för vågen DS-781. Andra vågars standard baudrates, paritet och databitar finns att hämta längre ner i denna guide. För övrig hjälp med exempelvis programmering av parametrar till Stathmos kontaktas service@tillquist.se och för övriga DIGI DS-modeller kontaktas Strongpoint.
Eventuella förberedande inställningar i vågen
Om vågen (DIGI DS-781) är köpt av oss är den förprogrammerad med baudrate, databitar mm och ska inte manuellt behöva programmeras. Om vågen är köpt på annat håll behöver kundtjänst för leverantören kontaktas och hjälpa till att ställa in vågen. Vi supporterar inte dessa vågparametrar ifall vågen inte är köpt via oss. För ett par tips dock på hur DS-781 ställs in se mer om detta via avsnittet på kundportalen för Digital Kassavåg.
Inställningar i kassan
Kassaprogrammet behöver egentligen bara ha inställningar som vågen är ansluten och konfigurerad med såsom COM-port och BAUDRATE mm. för att den ska fungera tillsammans med kassaprogrammet. Detta innebär också att protokoll och vågar som inte är certifierade kan fungera. Det ändrar dock inte faktumet att enbart protokollen Nixdorf och Stathmos 13 ingår i certifieringen. Andra anslutningar och vågar är således utanför detta och inget vi kan rekommendera kund att jobba med. Om en kund ändå insisterar på att ansluta något annat är det som alltid upp till dem själva att säkerställa att de har undantag och får använda detta upplägg.
För att veta mer om hur inställningar i kassan för se mer om detta via avsnittet på kundportalen.
Installera Scaleservice / Vågtjänsten
Installation av vågtjänsten gäller alltså för svenska kunder som ska använda kassakopplad våg. För övriga kunder ställer man in parametrarna såsom i guiden på kundportalen. (En svensk kund kan också rent teknisk använda våg utan vågtjänsten men detta bör aldrig nyttjas i annat än felsökningstillfällen.)
Relaterade filer
OBS! Installation av vågtjänsten (PCKassaScaleService) kräver dotnet 4.
Senaste uppdaterade filer: 2021-03-12
- Utökad avancerad manual: vågtjänsten_1.0.4.0.pdf
- Nedladdningspaket: vågtjänsten1.0.4.0.zip
OBSERVERA! Beroende på hur säkerhetsinställningarna är på mottagande dator kan Windows bestämma sig för att blockera dessa filer. Man får då gå in på egenskaper på respektive fil och avblocka.
För intern tekniker finns filerna även här: \\10.0.0.153\Current Release\Vågtjänsten
Säkerställ också att filen "PCKassaScaleService.exe" blir exkluderad i Windowsbrandväggen. Detta gäller för Windows Defender i Win 10.
Säkertställ också att datornnamnet inte är längre än 10 tecken. Se mer om detta längst ner i "Tips"-avsnittet!
Snabbguide - Installation "scaleservice" i ett par enkla steg.
För ytterligare fördjupning se den utökade guiden.
1. Uppdatera kassan.
2. Ställ in protokoll och paramertrar i kassaprogrammet för vågen det gäller.
Testa därefter att väga en viktvara som är uppsatt med KG i kassan UTAN scaleservice. Kassan måste fungera mot vågen oavsett ifall scaleservice körs eller ej. Om kassan inte får vikt av vågen kommer inte heller scaleservice göra någon skillnad. Börja därför alltid att säkerställa att kassan och vågen kommunicerar utan scaleservice. Lämna dock ej kassan till kunden utan en aktiv scaleservice då den frångår de kontroller scaleservice hanterar i bakgrunden som gör detta godkänt.
3. Ladda ner och packa upp filerna i vågtjänsten1.0.4.0.rar till en mapp "scaleservice" i kassans "plugins"-mapp. "C:\Program Files (x86)\Nutid – PC Kassa\plugins\scaleservice"
4. Ta textfilen scaleservice.txt som ni precis packat upp och flytta denna till roten av kassaprogrammets installationsbibliotek. Denna fil flaggar för kassan att använda sig av Vågtjänsten. Utan filen kommer kassan inte ansluta via vågtjänsten. Filen ska alltså därefter ligga här: C:\Program Files (x86)\Nutid – PC Kassa\scaleservice.txt
5. Kör sedan .bat-filen install_service.bat som administratör (högerklicka och kör som administratör)
Detta installerar windowstjänsten PCkassaScaleservice som en "on demand" körning. (Alltså att den aktiveras enbart när kassan startar). Om det uppkommer frågor i Windows Defender så välj att köra ändå.
Tips!
För att avinstallera tjänsten går det bra att göra på samma sätt som ovan fast att använda uninstall_service.bat istället.
Installationen är klar, starta kassa och börja sälja mot kassakopplad våg!
Se längst ner i avsnittet för felsökningstips, se även i den fördjupade guiden om det skulle uppstå något annat oväntat för fler tips. Om inget hjälper och installationen av vågtjänsten inte går att genomföra tag kontakt med support eller utvecklingsgruppen för ytterligare hjälp och felsökning.
Parametrar för olika modeller och protokoll
Inställningar i kassan
CAS
- Hast: 9600
- Data: 7
- Paritet: Even
- Stopp: 1
Digi DS-781 / DS-866 rb
- Hast: 9600
- Data: 8
- Paritet: None
- Stopp: 1
Stathmos 3070
- Hast: 4800
- Data: 8
- Paraitet: None
- Stopp: 1
Datalogic 300
Denna behöver ett tillägg i chaplin.ini. Se nedan:
- Hast: 9600
- Data: 7
- Paraitet: Odd
- Stopp: 2
Öppna chaplin.ini. Sök efter [DIGIVAG]
Där ska följande stå:
- Port=2
- Hastighet=9600
- Databitar=7
- Paritet=Odd
- Stoppbitar=2
- Protokoll=Datalogic 300
- ScannerPort=X
- Anvand=J
- AUTOOK=J
Man måste alltså manuellt lägga till ”ScannerPort=X” för att skannern ska fungera. Byt X till den Comport som används för skannern.
Tips!
Felaktiv checksum vid uppstart av kassaprogrammet (eller ifall vågtjänsten inte fungerar)
Om kassaprogrammet och vågtjänsten hamnat i obalans i version kommer en missmatch (felaktig checksum vid uppstart) uppstå vid start av kassaprogrammet. Uppdatera då kassaprogrammet till senaste version samt säkerställ att vågtjänsten också är av först då "scaleservice" arbetar efter en "Weight scale checksum" och TC-nummer som även går att läsa ut ifrån Hjälp - Om. Är det en ändring i detta och en "missmatch" i versionerna mellan kassan och scaleservice kommer scaleservice inte accepteras vid uppstart av kassaprogrammet och ge meddelande om felaktiv "checksum". Uppdatera i så fall scaleservice och kassaprogrammet.
Windows 8 och Windows 10
För att Vågtjänsten ska komma igång på dessa OS så måste dels tjänsten installeras med hjälpa av CMD (administrationsläge) samt PCKassa måste startas med administrationsrättigheter (korrigera i ikonen). Tänk dock på att när PCKassa startar på detta vis så läser den Chaplin.ini från program files inte under kompabilitetsläget.
OBS! Gällande Vågtjänsten - Scaleservice och Datornamnets längd.
Datorns namn bör inte vara längre än 10tkn och inte innehålla några andra tecken än numeriskt och bokstäver. Inga bindestreck eller liknande. Finns ett internt teknikerverktyg som kan användas för att testa om ni har problem med att kassan inte kan starta vågtjänsten, om den säger Path not found ifall sökvägen till datornamnet är felaktigt. Testa då att ändra datornamn till ett kortare och utan specialtecken.
Pathfinder för att kontrollera datornamn