Kvittoskrivare SNBC BTP-R880NPV - Installation av OPOS (kassalådastyrning, krav för norska kassor)

Kvittoskrivare SNBC BTP-R880NPV - Installation av OPOS (kassalådastyrning, krav för norska kassor)

SNBC tillhandahåller en separat OPOS-mjukvara (Ole for Retail POS-mjukvara) vilket bland annat ger möjlighet att använda kassans "JENCD / SHARP5001"-kassalådafunktion tillsammans med denna skrivare. Det är valfritt för svenska kassor att använda kassalådan via OPOS men för de norska kassorna är detta ett krav. För en svensk kassa innebär OPOS främst att man får möjlighet att styra kassalådaöppningarna via specifika betalsätt likt en kassalåda som är kopplad direkt till en cash drawer-port i datorn. För att detta däremot ska fungera måste eventuella befintliga OPOS avinstalleras först och i vissa fall även korrigeras manuellt i Windowsregistret. Se mer om detta senare i avsnittet. I installationen av SNBC OPOS kommer skrivaren aktiveras med tillägget för kassalådastyrning och namnet på kassalådan i SNBC OPOS kommer att sättas till "JENCD". Detta är det namn som kassaprogrammet automatiskt anropar när kassalådan är satt till "SHARP5001" i kassaprogrammets inställningar för extern hårdvara. OPOS och "JENCD" innebär att man därmed bland annat kommer att kunna styra vilka betalsätt i kassaprogrammet som lådan ska öppnas på, vilket inte går att kontrollera ifall lådan hanteras utanför OPOS likt att öppnas vid exempelvis "End of Document". 

Tänk på att stänga av kassalådaöppningen på skrivarens "Egenskaper för skrivare" via "Enheter och Skrivare" för att lådan inte ska öppnas dubbelt. Se mer om hur man stänger av skrivaren vid utskrift i det separata installationsavsnittet (Grundinstallation / Stand Alone).

 

Före installation

 

Guidens innehåll

  1. Installera OPOS-mjukvaran
  2. Ändra marginaler i settingsfilen OposSO.ini
  3. Registrera skrivaren i OPOS
  4. Registrera kassalådan i OPOS
  5. Inställningar i kassaprogrammet för kassalådan
  6. Tips och felsökning

 

1. Installera OPOS-mjukvaran

Först efter att grundinstallationen av skrivaren via USB enligt det separata avsnittet (Grundinstallation / Stand Alone) är genomförd installeras OPOS-mjukvaran (BYOPOS / OposConfig - SNBC).

Välj "English" i drop down-menyn och tryck på den vänstra knappen för att gå vidare. 

Följ därefter installationsflödet och välj "Full" när frågan om detta uppkommer. 

Stäng av skrivaren när installationen informerar om detta. 

Slutför sedan installationen och stäng ner mjukvaran OposConfig - SNBC (BYOPOS) som automatiskt öppnas.

Slå därefter på strömmen på skrivaren igen. 

 

2. Ändra marginaler i settingsfilen OposSO.ini

Innan skrivaren och kassalådan konfigureras i OPOS behöver marginalerna i en tillhörande settings-fil ställas in. Om detta inte görs kommer marginalerna på kassautskrifterna bli felaktiga då OPOS går förbi skrivarens programmerade inställningar (5mm vänster och 5mm höger). Detta går dock att ändra i efterhand också men för att det inte ska missas görs detta redan innan OPOS registreras. Varje gång kassaprogrammet med koppling till JENCD (SHARP5001) startas skickas nämligen informationen från denna settings-fil till skrivaren och den kommer därmed ställas utefter settingfilens inställningar.

Öppna sökvägen: C:\ProgramData\BYOPOS

Säkerställ först fulla rättigheter på mappen samt att skrivskyddet är inaktiverat på mappen då ändringarna i settingsfilen annars inte går att spara. 

Öppna filen OposSO.ini med notepad och sök efter "[BTP-R880NP]". 

Ändra sedan värdet för både iLeftMargin och iRightMargin till 5 såsom på bilden nedanför. Spara därefter filen och stäng.

 

3. Registrera skrivaren i OPOS

Säkerställ att strömmen är påslagen på skrivaren och att föregående steg är utförda.

Öppna programmet "BYOPOS" som efter installationen finns i startmenyn.

Säkerställ att det inte finns några befintliga enheter i rullistan "Device Name". Om det finns kan detta innebära att en annan OPOS har dessa registrerade. Ta bort samtliga enheter i "Device Name" och avinstallera samtliga andra OPOS först. Se mer om detta längre ner i avsnittet.

Tryck på knappen "New" och lägg till en enhet med namnet "BTP-R880NP"

Välj sedan i rullistorna "Printer Model" och "Interface Type" såsom på bilden nedanför. Tryck därefter på knappen "Communications".

Ange "Instance" till "1" och tryck "OK".

Tryck sedan på "Save" för att spara och säkerställ att skrivaren är korrekt registrerad via knappen "Test". 

OBS! Vid spara kan nedanstående fönster uppkomma.

Tryck då "Ja" för att slutföra lagringen av inställning.

Vid användning av "Test"-funktionen ska följande fönster öppnas där det går bra att skicka ut en "Test Print". Om detta fungerar är skrivaren korrekt tillagd i OPOS. 

Om detta fönster inte öppnas och meddelande likt "Failed <Open> of <BTP-R880NP>: OPOS_E_NOSERVICE" har troligen relevanta registerfiler vid installationen ej lyckats att installeras ordentligt. Avinstallera samtliga OPOS, starta om datorn och prova att köra installationen med högsta rättigheter på datorn. 

Först när skrivaren är registrerad och kontrollerad kan kassalådan ställas in enligt nästa punkt.

 

4. Registrera kassalådan i OPOS

Gå till fliken "Cash Drawer" i OPOS-mjukvaran.

Säkerställ att det inte finns några andra "namn" i listan "Device Name" sedan tidigare. Ifall detta finns kan det tyda på att en annan OPOS finns registrerad. Avinstallera och avregistrera alla tidigare OPOS innan installationen då fortsätter. 

Tryck på knappen "New" bredvid "Device Name" och lägg till namnet "JENCD" i versaler såsom på bilden. 

Välj i rullistan "Uses Printer" namnet på skrivaren som lades till i förra fliken "BTP-R880NP" och tryck sedan på knappen "Save".

Om meddelande likt nedan visas vid lagring tryck "Ja" för att fortsätta trots detta. 

Utför med fördel därefter en test mot kassalådan via knappen "Test". 

Om meddelande likt "Failed <Open> of <JENCD>: OPOS_E_NOEXIST" stoppar testfunktionen kan detta tyda på att en befintlig JENCD finns i registret. Gör en sökning i Windowsregistret under OLEforRetail och ta bort detta manuellt. Tänk på att säkerhetskopiera Windowsregistret först via Arkiv - Export. Se mer om detta i separat avsnitt. Det kan inte finnas fler JENCD i registret. 

Vid godkänd test ska lådan öppnas och OPOS även känna av status (Open / Closed) under "State - Cash Drawer".

När lådan fungerar tillsammans med OPOS via det tillagda namnet "JENCD" är kassan redo att ställas om för denna kassalådahantering. 

 

5. Inställningar i kassaprogrammet för kassalådan

Det är kassalådavalet "SHARP5001" i kassaprogrammets inställningar som anropar OPOS-namnet JENCD i bakgrunden och därmed gör det möjligt att styra lådan på samma sätt som en låda kopplad direkt via en cash drawer-port i datorn. Det går lika bra att använda detta på en svensk kassa som en norsk. Skillnaden är att det är ett krav för den norska versionen av kassaprogrammet att använda detta.

 

Svensk kassa

Öppna kassaprogrammet och gå till menyn Arkiv - Inställningar - Systemuppgifter och öppna fliken "Extern Hårdvara" samt underfliken "Kassalåda".

Kryssa i "Kassalåda finns ansluten via" och välj i rullistan "SHARP5001". 

Gör sedan relevanta val angående vilka betalsätt som lådan ska öppnas tillsammans med. Spara och starta om kassaprogrammet.

När detta är gjort och kassan är omstartad kommer det höras ett svagt "klick" i skrivaren när kassaprogrammet initieras. Detta är när kassan anropar JENCD och OPOS och vid detta läget även läser in settingfilens (OposSO.ini) utskriftsmarginaler som tidigare nämnt. Säkerställ därefter funktionalitet genom att testa lådöppning på olika sätt via kassan. 

 

Norsk kassa

För norska kassor är valet "SHARP5001" automatiskt valt och inte justerbart i inställningarna för extern hårdvara (ställs in via chaplin.ini om det skulle behöva justeras manuellt). De norska versionerna av kassaprogrammet kommer automatiskt att anropa JENCD som signalerar när lådan är öppen och när den stängs.

Om installationen avser en norsk kassa är det ytterst viktigt att säkerställa funktionaliteten innan installationen anses klar. Testa därför tillsammans med kunden att kassaprogrammet signalerar att lådan är öppen fram tills den stängs.

 


6. Tips och felsökning

Avinstallera befintlig OPOS från annan skrivareleverantör

Om datorn redan har en OPOS sedan tidigare är det viktigt att denna avinstalleras helt innan SNBC OPOS installeras. Detta då konflikter kan komma att uppstå mellan dessa två. I vissa POS-modeller finns även värden i Windowsregistret för bland annat Citizen OPOS sparade och kan därmed manuellt behöva justeras innan SNBC OPOS installeras. 

Öppna Windows register genom att köra "regedit". 

Sök först efter värde "JENCD" i hela registret. Om detta hittas bör detta raderas från registret. Vid minsta osäkerhet bör specialist via supportgruppen kontaktas och planeras in för detta. 

Alternativt manuell väg i registret: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\OLEforRetail\ServiceOPOS\

I exemplet nedanför finns redan CashDrawer initierad mot CT-E351.CD1 vilket kommer skapa konflikt vid installationen av SNBC OPOS. 

Radera hela kategorin "CashDrawer" och installera om SNBC OPOS för att denna ska registreras korrekt med JENCD via BTP-R880NP.

 

Problem vid test av skrivare i SNBC OPOS

När testknappen för skrivaren ska användas kan följande meddelande uppkomma. Detta beror vanligtvis på att ingen skrivare kopplad. Säkerställ då att alla kablar är anslutna och att skrivaren fungerar via Windows testpage. Starta annars om skrivaren och datorn alternativt installera om skrivaren helt och även hela OPOS.

 

Problem vid test av skrivare i OPOS - Failed <Open> of <BTP-R880NP>: OPOS_E_NOSERVICE

Detta tyder på problem vid installation av OPOS alternativt att vissa dll-filer inte blivit korrekt registrerade eller att en befintlig OPOS redan finns. Avinstallera hela OPOS och eventuella andra OPOS. Säkerställ även att Windowsregistret inte innehåller registrerat kassalåda under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\OLEforRetail\ServiceOPOS\ 

Starta om datorn och installera på nytt.

 

Problem vid test av kassalådan i SNBC OPOS - Failed <Open> of <JENCD>: OPOS_E_NOEXIST

Om meddelande likt "Failed <Open> of <JENCD>: OPOS_E_NOEXIST" stoppar testfunktionen kan detta tyda på att en befintlig JENCD finns i registret. Gör en sökning i Windowsregistret under OLEforRetail och ta bort detta manuellt. 

 

Problem med att få kassalådan att fungera i PC-Kassa

Om kassalådan fungerar i OPOS men inte i kassaprogrammet kan registret behöva rensas och OPOS installeras om. Gör först en backup av registret via export funktionen, radera därefter hela OLEforRetail mappen i registret och installera om OPOS enligt guiden ovan. Kontrollera efter installation att OLEforRetail och undermappar skapats i registret. Kontrollera även att skrivarnamnet är korrekt under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\OLEforRetail\ServiceOPOS\CashDrawer\JENCD\ under namnet "Uses", denna ska ha samma namn som är satt i OPOS.