Nets Ingenico Move 3500

Nets Ingenico Move 3500

Move 3500 från Nets är en portabel och batteridriven terminal som kan kommunicera till kassan antingen över Wi-Fi eller via nätverkskabel i dockningsenheten. Terminalen laddas upp igenom dockningsstationen som finns antingen för enbart laddning eller som en "blåtands"-station där Ethernetkabel ansluts. Vi kommunicerar mot denna modell antingen direkt över kundens Wi-Fi eller via Ethernetkabel som kopplas via dockningsstationen. Om Ethernetanslutning använd kommunicerar dockningsstationen till själva kortterminalen via bluetooth. De två kopplingsvägarna förutsätter två olika terminaler. Det går alltså inte att skifta mellan Wi-Fi-läge eller Ethernetläge då det är olika uppsättningar av terminal och dockningsstation som beställs från Nets. 

Innan inställningarna i PP / PC-Kassa kan göras behöver relevanta kablar kopplas, eventuell Wi-Fi anslutas och kortterminalen programmeras med Terminal ID samt ladda så kallade Onlinenycklar. Följ leverantörens anvisningar om kabeltillkoppling samt se längst ner på sidan för kontaktuppgifter till Nets ifall där råder osäkerhet angående Terminal ID och Onlinenycklar. Nets hjälper också till med att göra relevanta inställningar i kortterminalen som behövs för att ange hur terminalen ska anslutas till kassan (ECR). Nedanför följer också tips på hur man kan ställa in detta.


 

Genväg till Nets installationsguider för Move 3500

 

Tillkoppling med Wi-Fi

Vid Wi-Fi-anslutning behöver terminalen och kassadatorn befinna sig på samma nätverk. Tänk också på att all trådlös kommunikation är känslig mot störningar och säkra därför alltid upp kundens nätverk ordentligt innan trådlösa kommunikation mellan kassa och terminal används. Terminalen behöver först programmeras med rätt inställningar i själva kortterminalen. Detta görs via kortterminalens menygränssnitt vilket man kommer åt genom att dra det så kallade lösenkortet / köpmannakortet / merchant card. Vid nätverkskommunikation behöver kortterminalen ställas in med kassadatorns IP-adress samt kommunikationsport som vanligen skall vara port 9500. Tag kontakt med Nets för vidare information om hur terminalen konfigureras och titta gärna på våra tips längre ner i avsnittet.

När allt är anslutet korrekt och inställningarna gjorda i terminalen kan er inställningarna i Payment Platform göras.

Tips! Ta fram datorns IP-adress genom att gå på Windows Start-menyn och kör programmet cmd.exe. Mata in "ipconfig" och tryck enter. I exemplet nedanför är datorns IP-adress 192.168.1.14.  

Datorns IP-adress bör låsas fast så att denna inte riskerar att ändras. Om datorns IP-adress ändras kommer således inte kortterminalen kommunicera mot rätt IP-adress längre och kopplingen slutar att fungera. Vi rekommenderar alltid att samordna eventuella låsningar av IP-adresser med nätverkskunnig för att undvika risken för eventuella konflikter i nätverket.

Tips för Wi-Fi-anslutning.

  1. Tryck på F1
  2. Dra lösenkortet
  3. Välj Kontrollpanel
  4. Välj Terminalinställningar
  5. Välj Kommunikationsmedel
  6. Välj Wifi, följt av Aktivera
  7. Sök igenom nätverk och välj ett tillgängligt nätverk
  8. Ange ditt lösenord med uppåt-/ nedåtknapparna på terminalen (använd F1 och F4 för att gå åt sidan)
  9. Välj OK (grön knapp)

eller

  1. Tryck på nedåtknappen
  2. Välj Wifi-inställningen
  3. Dra lösenkortet
  4. Välj Terminalinställningar
  5. Välj Kommunikationsmedel
  6. Välj Wifi, följt av Aktivera
  7. Sök igenom nätverk och välj ett tillgängligt nätverk
  8. Ange ditt lösenord med uppåt-/ nedåtknapparna på terminalen (använd F1 och F4 för att gå åt sidan)
  9. Välj OK (grön knapp)

 

Tillkoppling med Ethernetkabel via dockningsstationen.

På Wi-Fi-modellen av dockningsstationen ansluts strömkabeln i undersidan av dockningsstationen. Lyft först bort skyddskåpan och anslut strömkabel och låt den följa rännan ut på baksidan. Sätt tillbaka skyddskåpan därefter.

Nätverkskabeln ansluts sedan på baksidan.

För ytterligare information om eventuell synkronisering av dockningsstation och betalterminal kontakta Nets för detta. Vanligtvis räcker det att docka terminalen för att denna "parkoppling" ska ske. 

Vid Ethernet-anslutning behöver terminalen och kassadatorn befinna sig på samma nätverk. Tänk också på att all trådlös kommunikation (bluetooth mellan dockningstationen och terminalen) är känslig mot störningar och säkra därför alltid upp kunden enbart använder terminalen inom de rekommenderade avstånd med mera som Nets rekommenderar för sin utrustning. Terminalen behöver först programmeras med rätt inställningar i själva kortterminalen. Detta görs via kortterminalens menygränssnitt vilket man kommer åt genom att dra det så kallade lösenkortet / köpmannakortet / merchant card. Vid nätverkskommunikation behöver kortterminalen ställas in med kassadatorns IP-adress samt kommunikationsport som vanligen skall vara port 9500. Tag kontakt med Nets för vidare information om hur terminalen konfigureras och titta gärna på våra tips längre ner i avsnittet.

När allt är anslutet korrekt och inställningarna gjorda i terminalen kan er inställningarna i Payment Platform göras.

Tips! Ta fram datorns IP-adress genom att gå på Windows Start-menyn och kör programmet cmd.exe. Mata in "ipconfig" och tryck enter. I exemplet nedanför är datorns IP-adress 192.168.1.14.  

Datorns IP-adress bör låsas fast så att denna inte riskerar att ändras. Om datorns IP-adress ändras kommer således inte kortterminalen kommunicera mot rätt IP-adress längre och kopplingen slutar att fungera. Vi rekommenderar alltid att samordna eventuella låsningar av IP-adresser med nätverkskunnig för att undvika risken för eventuella konflikter i nätverket.

När allt är anslutet korrekt, dockan och terminalen parkopplade och inställningarna gjorda i terminalen kan inställningarna i Payment Platform göras.

 


Menyinställningar i kortterminalen

För att komma åt menyinställningarna i kortterminalen behöver man ha tillgång till sitt lösenkort. Det normala är att det är ett kort till varje kortterminalen men det kan förekomma kort som används till flera terminaler. Upplevs bekymmer med lösenkortet vänligen se längst ner i avsnittet för kontaktuppgifter till Nets.

 

Dra kortet i läsaren på terminalen och menyerna öppnas. 

Installation. Samtliga rubriker nedan kommer att skrivas som om terminalen är i idle läge.

Dra lösenkort och tryck 6,1,1 - Kontrollera att här står ett terminal ID på minst 8 siffror. Tryck stop för att gå tillbaka.

 

Kommunikation (Hur terminalen får internetanslutning)

Dra lösenkort och tryck 6,1,2

Via ECR=Terminal får internet via kassans kabel.

Via Ethernet=Terminal får internet via nätverkskabel kopplad direkt till router.

För att ändra värdet tryck OK. Bläddra med PILKNAPP UPP (närmst displayen) för att växla till rätt. Tryck OK för att välja. Utskrift sker i terminal att ändringen är gjord. Tryck stop för att gå tillbaka.

 

Kassa (Inställning för hur terminalen ansluter till kassan)

Dra lösenkort och tryck 6,1,3 – Kontrollera att det står ECR = JA (Vid Nej så är terminalen extern)

Bläddra med PILKNAPP UPP (närmst displayen) till valet KOMM. TYP

IP ETHERNET=Nätverkskopplad

Vid val av IP Ethernet så kommer 2 nya val upp vid vidare bläddring av menyn ”kassa”.

ECR IP ADRESS=Här skriver ni in kassadatorns lokala IP-nummer (Tänkt på att sätta fast lokalt IP i kassan).

ECR IP PORT=Normalt står denna förinställd mot 6001. Ändra porten till 9500 då denna port generellt är öppen i Windows inbyggda brandvägg. Säkerhetsställ reglerna i eventuella brandväggar då de måste få undantag för porten som används. 

Tryck STOP knappen flertal gånger för att gå ur och terminalen kommer startas om för att spara inställningarna.

Tips! Symbolen i det övre vänstra hörnet visas grön enbart om terminalen får internetanslutning via en egen nätverkskabel. 

 


Payment Platform

Payment Platform är en bakomliggande mjukvara som länkar ihop och hanterar kommunikationen mellan PC-Kassa och kortterminalen.

Ladda ner senaste PP och spara .zip-filen i PC-Kassa\plugins (C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins)

Säkerhetsställ att målet blir \plugins\ och inte någon undermapp.

Länk för nedladdning av PP SE

Kontrollera att filerna är extraherade i målmappen Nutid - PC Kassa\plugins\PP

Kör filen Update_Nets

Tryck valfri tangent för att fortsätta.

Öppna PC-Kassa och gå till menyn Arkiv - Inställningar - Företagsuppgifter - Kortbetalning.

Markera PP som alternativ till vänster och välj sedan Konfigurera PP.

Välj Nets i rullistan följt av knappen New.

Ange relevanta uppgifter för anslutningstyp mm. beroende på vilka parametrar terminalen är inställd mot i fälten till höger och slutför med knappen Register.

I konfigurationsfönstret så väljer man vilket Protocol som ska användas. 

Vid Nätverkskoppling så väljer man Protocol Ethernet. (Port 9500 ska användas som standard.)

OperID skall vara 0000 som på bilden förutom om man kör multivaluta och har flera valutor på konton i terminalen. Ställ in 9999 så kommer kortavslutet att avsluta samtliga konton i terminalen.

Verify Signature är lag i Danmark och måste där stå som ”Yes”. (Har ingen funktion i resterande länder och ska stå som No utanför Danmark). Vid ”YES” så drar terminalen beloppet från kunds kort och enbart signaturkvitto skrivs ut. En fråga kommer på skärmen ifall man godkänner signaturen. Här ska slutkunden skall skriva på signaturkvittot och sen ska man jämföra detta med legitimation, om det ser bra ut så trycker man JA att godkänna signatur och då skrivs kvittot ut). Om man väljer NEJ, att inte godkänna signatur så gör kortterminalen en makulering av köpet och sätter tillbaka pengarna på kundens kort automatiskt och köpet medges ej.

Tryck på Register. Får terminalen kontakt så kommer status bli GRÖN med texten CONNECTED. Får den inte kontakt så kommer texten ***FAIL TO OPEN*** eller ***LOW LEVEL FAIL*** vilket betyder att kassan inte hittar någon terminal på angiven anslutningsväg. Säkerställ att kassadatorns IP-adress i terminalen är korrekt. Säkerställ att inget i kundens nätverk blockerar trafiken över IP samt PORT 9500. Testa att stänga Windowsbrandväggen tillfälligt. Testa starta om terminalen. PP kan behöva startas om för att felloggen ska tömmas för nytt anslutningsförsök. Tryck på ”EXIT” för att komma ur fönstret. Spara och stäng, starta om pc kassa. Innan man kan ta betalt så måste man göra kortavslut.

Programmera en knapp med Makrot ##BABSAVSLUT## och utför avslutet. (Informera kund att avslut måste göras varje dag vid dagsavslutet men enbart på en kassa om de har fler kassor). Blir det godkänt och kortkvitto skrivs ut så testa köp med kund.

Vid lyckad anslutning till terminalen möts man av Connected

Vid misslyckad anslutning möts man av ERROR *** FAIL TO OPEN *** eller ***LOW LEVEL FAIL***. Detta innebär att kassan inte lyckas öppna kommunikationen till kortterminalen och det kan bero på allt ifrån felangiven IP-adress eller att nätverksporten är blockerad mm. Kontrollera kablage och inställningar i terminalen, starta om PP, starta om kortterminalen och försök igen. Det går bra att testa anslutningen med knappen Check. Om detta inte heller går prova att ta bort anslutningen med Delete-knappen. Starta om dator och kortterminal samt registrera PP-anslutningen på nytt.

När anslutningen är lyckad Stäng ner PP och Spara inställningarna samt starta om PC-Kassa. Efter registrering och anslutning av en ny kortterminal behöver alltid ett kortavslut göras först. Genomför också testförsäljning tillsammans med kund efter en slutförd kortterminalsinstallation.

Programmera en knapp med Makrot ##BABSAVSLUT## och utför avslutet. (Informera kund att avslut måste göras varje dag vid dagsavslutet men enbart på en kassa om de har fler kassor). Blir det godkänt och kortkvitto skrivs ut så testa köp med kund.

 


ÖVRIGA, vanliga inställningar/funktioner i terminalen

Inaktivera kvittokopia för kortdata

Om terminalen skriver ut kortdata på en separat kvittoutskrift samt på kvittot. Dra lösenkortet och tryck 6,1,1 – Bläddra med PILKNAPP UPP (närmst displayen) till val ”Alltid Kopia”. Ändra från JA till NEJ.

Aktivera Dricksfunktion

Dra lösenkortet och tryck 6,1,1 - Bläddra med PILKNAPP UPP (närmst displayen) till val ”DRICKS”. Ändra från NEJ till JA.

Ändra visningsspråk 

Dra lösenkortet och tryck 6,1,1 – Bläddra med PILKNAPP UPP (närmst displayen) till val ”Språk/Language”. Ändra till språket som önskas.

Hämta avtal

(Tänk på att kassan måste vara ansluten mot terminalen). Dra lösenkortet och tryck 1,1. När avtalet är hämtat kommer kundens uppgifter i displayen. Tryck ”OK” om uppgifterna är korrekt. Frågan ”Spara?” visas. Tryck ”OK” för att spara. Tryck sedan Stop för att återgå till normalt läge. Kortavslut måste utföras innan försäljning kan göras.

Uppdatera programvaran

(Tänk på att kassan måste vara ansluten mot terminalen och att kortavslut är gjort. (Öka timeout till 120 minuter i PPserver, starta via .exe filen). Dra lösenkortet och tryck 8,1. Nerladdningen kan ta upp till 2 timmar. PPserver måste vara igång under hela processen så terminalen får internet annars kommer den att sluta ladda ner. När nerladdningen är klar måste man ställa in vissa inställningar igen. Som t.ex kassakoppling och baudrate samt hämta avtal och kortavslut.

Tömma Minnet/ta bort spärr

(Tänk på att kassan måste vara ansluten mot terminalen). Ibland kan transaktioner bli korrupta i terminalen. Det kan visas som tekniskt fel vid kortbetalning, hämta avtal samt vid kortavslut. Man kan då tömma minnet men transaktioner som ej är skickade tas bort så kund bör kontakta Nets först för mer information. Dra lösenkortet och tryck 7,1. Fråga om att godkänna, tryck ”OK” om den har tagit bort något. Om inte visas ”Buffer redan tömd”. Tryck sedan stop för att gå till normalt läge.

 


Betalterminalen kommunicerar inte längre med kassan. Vad kan jag göra? 

 

Börja alltid med att kontrollera så att eventuell nätverkskabeln i dockningsstationen inte lossnat och kontrollera kortterminalens nätverksikon. Är denna grön så har terminalen alla uppgifter den behöver från router så som IP, DNS, Gateway och Nätmask. Testa kopplingen genom att dra lösenkortet och tryck 1, 1 för att hämta avtal. Om detta lyckas så har terminalen internet och kommer förbi routern till Nets servrar.

Logga ut från PC-Kassa.

När PC-Kassa är släckt och enbart datorns skrivbord är öppet, starta om betalterminalen genom att hålla inne den gula pil-knappen längst ner och knappen med Punkt / Kommatecken samtidigt i ungefär fyra sekunder. Kortterminalen startar om sig själv.

Vänta tills kortterminalen har laddat klart och starta därefter PC-Kassa igen. 

Hjälper inte detta bör man också prova att  starta om datorn.

Hjälper inte omstart av dator/betalterminal bör man testa att starta om routern. Tänk på att all verksamhet som kräver internetuppkoppling kommer att sluta fungera under omstarten.

Kontrollera och säkerställ att terminalen kommunicerar mot rätt IP-adress för kassadatorn. 

Nästa åtgärd kan vara att radera alla filer i mappen PP (utom loggfilerna). Lägg in dessa på nytt, registrera om med update-filen och konfigurera Payment Platform igen.

Kvarstår problemen därefter vänligen kontakta support för ytterligare undersökning.

 


Behövs hjälp med bland annat inställningar i terminalen eller frågor om hur kablar ska anslutas i kortterminalen nås Nets på telefon 08-609 92 00 eller via Nets Supportportal på nätet.