Nets Ingenico ICT-250
Denna modell kan användas både som kassakopplad kortterminal och fristående / extern terminal då den har inbyggd kvittoskrivare. I detta avsnitt tittar vi på hur ICT-250 kan kassakopplas via rak COM/RS232-kabel, USB-kabel eller över Nätverk. Kassakoppling via nätverk är alltid rekommenderat och är vanligtvis den anslutningskabel som skickas tillsammans med terminalen.
Innan inställningarna i PC-Kassa och Payment Platform kan göras behöver relevanta kablar kopplas och kortterminalen programmeras med Terminal ID samt ladda så kallade Onlinenycklar. Följ leverantörens anvisningar om kabeltillkoppling samt se längst ner på sidan för kontaktuppgifter till Nets ifall där råder osäkerhet angående Terminal ID och Onlinenycklar. Nets hjälper också till med att göra relevanta inställningar i kortterminalen som behövs för att ange om enheten ska kommunicera med kassan via USB, Nätverk eller COM. Nedanför följer också tips på hur man kan ställa in detta.
Bakstycke / Kabelanslutning
För att ansluta respektive kabel i kortterminalen behöver bakstycket på denna modell öppnas.
Man behöver enbart ansluta de kablar som är relevanta för anslutningstypen. ICT-250 kan anslutas via USB Slave, COM/RS232 eller Ethernet. Anslutningarna för Telephone, COM2 och USB Host används ej. Vi rekommendera dock alltid att ansluta nätverkskabel till kortterminalen. Även om kassakommunikation och internetkommunikation kommer användas igenom USB eller COM-kabel.
Tillkoppling via Nätverksanslutning
Vid anslutning med nätverkskabel sammankopplas nätverkskabelns "lilla" kontakt i Ethernet-uttaget (Nätverk) i kortterminalen, den större kontakten av nätverkskabeln ansluts till router/switch och strömkabelkontaken i kontakten för Ström. Det behövs inte ytterligare drivrutinsinstallationer i datorn utan kommunikationen mellan kassan och kortterminalen sker över er nätverksförbindelse. Terminalen behöver dock likt USB-anslutning programmeras med rätt inställningar i själva kortterminalen. Detta görs via kortterminalens menygränssnitt vilket man kommer åt genom att dra det så kallade lösenkortet. Vid nätverkskommunikation behöver kortterminalen ställas in med kassadatorns IP-adress samt kommunikationsport som vanligen skall vara port 9500. Tag kontakt med Nets för vidare information om hur terminalen konfigureras och titta gärna på våra tips längre ner i avsnittet.
När allt är anslutet korrekt och inställningarna gjorda i terminalen kan inställningarna i Payment Platform göras.
Tips! Ta fram datorns IP-adress genom att gå på Windows Start-menyn och kör programmet cmd.exe. Mata in "ipconfig" och tryck enter. I exemplet nedanför är datorns IP-adress 192.168.1.14.
Datorns IP-adress bör låsas fast så att denna inte riskerar att ändras. Om datorns IP-adress ändras kommer således inte kortterminalen kommunicera mot rätt IP-adress längre och kopplingen slutar att fungera. Vi rekommenderar alltid att samordna eventuella låsningar av IP-adresser med nätverkskunnig för att undvika risken för eventuella konflikter i nätverket.
Tillkoppling via COM/RS232-kabel
Börja med att ansluta miniUSB-kontakten i bottenkontakten märkt COM på terminalen och anslut därefter RS232-kontakten i en av datorns lediga COM-portar. Anslut även strömsladden i kontakten märkt Ström. Notera vilket COM-portsnummer terminalen är ansluten till i själva datorn. Vid inställningar i PP behöver man ange vilken COM-port enheten är ansluten till. När detta är gjort behöver terminalen ställas in med kassakommunikation över RS232 och med en baudrate på 57600. Tag kontakt med Nets för vidare information om hur terminalen konfigureras och titta gärna på våra tips längre ner i avsnittet.
Vi rekommenderar i samtliga anslutningstyper att använda nätverkskabel som kommunikationsväg för Internet. Om denna möjlighet inte finns kan systemet ansluta till Internet via COM-sladden men rekommendationen är att ansluta till Internet via en egen nätverkssladd.
När allt är anslutet korrekt och inställningarna gjorda i terminalen kan er kassatekniker eller support planera in installation av kortterminalen i PC-Kassa.
Tillkoppling via USB-kabel
Vid USB-anslutning behöver en drivrutin installeras. Drivrutinen simulerar en COM-port i datorns enhetshanterare och används sedan vid konfiguration i Payment Platform. Om ingen drivrutin har installerats för detta kan datorn misslyckas med att känna igen enheten som en simulerad COM-port. Men även ifall datorn känner av enheten som en USB-COM ska alltid korrekt drivrutin användas. Terminalen behöver också ställas in för kassakommunikation över USB (USB-SLAVE). Detta görs via kortterminalens menygränssnitt vilket man kommer åt genom att dra det så kallade lösenkortet. Tag kontakt med Nets för vidare information om hur terminalen konfigureras och titta gärna på våra tips längre ner i avsnittet.
Vid USB kabel så måste en drivrutin installeras. Denna drivrutinen kommer simulera en com port som man anger vid konfigurationen av PP.
Gå till enhetshanteraren i Windows. Koppla in USB kabeln. Beroende på Windows så ska en enhet dyka upp som antingen är ”okänd enhet” eller USB to COM enhet. I båda fallen ska man ändå installera drivrutinen för att det skall fungera problemfritt. Kolla i Windows systeminställning om det är 32 eller 64 bitars Windows.
Länk för nedladdning till 32bit Windows
Länk för nedladdning till 64bit Windows
Ladda ned relevant .zip-fil och packa upp. Högerklicka på enheten i enhetshanteraren och välj ”Uppdatera drivrutin”.
Välj ”Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn” och bläddra fram till mappen som ni packat upp. Om Windows säger att det inte finns någon programvara som passar så väljer man att ”Låt mig välja från en lista över drivrutiner som finns på datorn”. Välj disk finns och bläddra till mappen och peka på filen Telium-USB.inf. Om uppdateringen av drivrutinen lyckas så ska enheten finnas under ”Portar (COM och LPT)” med ett COM-nummer i beskrivningen. Detta COM-nummer använder ni i PP för att ansluta till terminalen.
När allt är anslutet korrekt, USB-drivern klar och inställningarna gjorda i terminalen kan inställningarna i Payment Platform göras.
Menyinställningar i kortterminalen
För att komma åt menyinställningarna i kortterminalen behöver man ha tillgång till sitt lösenkort. Det normala är att det är ett kort till varje kortterminalen men det kan förekomma kort som används till flera terminaler. Upplevs bekymmer med lösenkortet vänligen se längst ner i avsnittet för kontaktuppgifter till Nets.
Dra kortet i läsaren på terminalen och menyerna öppnas.
Installation. Samtliga rubriker nedan kommer att skrivas som om terminalen är i idle läge.
Dra lösenkort och tryck 6,1,1 - Kontrollera att här står ett terminal ID på minst 8 siffror. Tryck stop för att gå tillbaka.
Kommunikation (Hur terminalen får internetanslutning)
Dra lösenkort och tryck 6,1,2
Via ECR=Terminal får internet via kassans kabel.
Via Ethernet=Terminal får internet via nätverkskabel kopplad direkt till router.
För att ändra värdet tryck OK. Bläddra med PILKNAPP UPP (närmst displayen) för att växla till rätt. Tryck OK för att välja. Utskrift sker i terminal att ändringen är gjord. Tryck stop för att gå tillbaka.
Kassa (Inställning för hur terminalen ansluter till kassan)
Dra lösenkort och tryck 6,1,3 – Kontrollera att det står ECR = JA (Vid Nej så är terminalen extern)
Bläddra med PILKNAPP UPP (närmst displayen) till valet KOMM. TYP
RS232=Comkopplad, USB SLAVE=USB-kopplad, IP ETHERNET=Nätverkskopplad
Vid val av RS232 (Comkoppling) så kommer ett nytt val upp vid vidare bläddring av menyn ”Kassa”.
- ECR HASTIGHET=ställ hastighet till 57600.
USB SLAVE har inga ytterligare inställningar som behöver göras i terminalen utan detta görs via en drivrutin i datorn.
Vid val av IP Ethernet så kommer 2 nya val upp vid vidare bläddring av menyn ”kassa”.
- ECR IP ADRESS=Här skriver ni in kassadatorns lokala IP-nummer (Tänkt på att sätta fast lokalt IP i kassan).
- ECR IP PORT=Normalt står denna förinställd mot 6001. Ändra porten till 9500 då denna port generellt är öppen i Windows inbyggda brandvägg. Säkerhetsställ reglerna i eventuella brandväggar då de måste få undantag för porten som används.
Tryck STOP knappen flertal gånger för att gå ur och terminalen kommer startas om för att spara inställningarna.
Tips! Symbolen i det övre vänstra hörnet visas grön enbart om terminalen får internetanslutning via en egen nätverkskabel.
Payment Platform
Payment Platform är en bakomliggande mjukvara som länkar ihop och hanterar kommunikationen mellan PC-Kassa och kortterminalen.
Ladda ner senaste PP och spara .zip-filen i PC-Kassa\plugins (C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins)
Säkerhetsställ att målet blir \plugins\ och inte någon undermapp.
Kontrollera att filerna är extraherade i målmappen Nutid - PC Kassa\plugins\PP
Kör filen Update_Nets
Tryck valfri tangent för att fortsätta.
Öppna PC-Kassa och gå till menyn Arkiv - Inställningar - Företagsuppgifter - Kortbetalning.
Markera PP som alternativ till vänster och välj sedan Konfigurera PP.
Välj Nets i rullistan följt av knappen New.
Ange relevanta uppgifter för anslutningstyp mm. beroende på vilka parametrar terminalen är inställd mot i fälten till höger och slutför med knappen Register.
I konfigurationsfönstret så väljer man vilket Protocol som ska användas.
Vid Nätverkskoppling så väljer man Protocol Ethernet. (Port 9500 ska användas som standard.)
Vid USB används Protocol COM då datorn simulerar en COM-port. Baudrate vid USB(Virtuell COM)-ansluten terminal skall vara 9600 (även om man inte ställer detta i terminalen).
Vid COM/RS232 används Protocol COM samt anger Baudrate till 57600.
OperID skall vara 0000 som på bilden förutom om man kör multivaluta och har flera valutor på konton i terminalen. Ställ in 9999 så kommer kortavslutet att avsluta samtliga konton i terminalen.
Verify Signature är lag i Danmark och måste där stå som ”Yes”. (Har ingen funktion i resterande länder och ska stå som No utanför Danmark). Vid ”YES” så drar terminalen beloppet från kunds kort och enbart signaturkvitto skrivs ut. En fråga kommer på skärmen ifall man godkänner signaturen. Här ska slutkunden skall skriva på signaturkvittot och sen ska man jämföra detta med legitimation, om det ser bra ut så trycker man JA att godkänna signatur och då skrivs kvittot ut). Om man väljer NEJ, att inte godkänna signatur så gör kortterminalen en makulering av köpet och sätter tillbaka pengarna på kundens kort automatiskt och köpet medges ej.
Tryck på Register. Får terminalen kontakt så kommer status bli GRÖN med texten CONNECTED. Får den inte kontakt så kommer texten ***FAIL TO OPEN*** eller ***LOW LEVEL FAIL*** vilket betyder att kassan inte hittar någon terminal på angiven anslutningsväg. Kontrollera att rätt comport används. Testa starta om terminalen. Kontrollera så kassan inte använder porten till något annat. Liknande meddelanden kommer vid nätverk. PP kan behöva startas om för att felloggen ska tömmas för nytt anslutningsförsök. Tryck på ”EXIT” för att komma ur fönstret. Spara och stäng, starta om pc kassa. Innan man kan ta betalt så måste man göra kortavslut.
Programmera en knapp med Makrot ##BABSAVSLUT## och utför avslutet. (Informera kund att avslut måste göras varje dag vid dagsavslutet men enbart på en kassa om de har fler kassor). Blir det godkänt och kortkvitto skrivs ut så testa köp med kund.
Vid lyckad anslutning till terminalen möts man av Connected
Vid misslyckad anslutning möts man av ERROR *** FAIL TO OPEN *** eller ***LOW LEVEL FAIL***. Detta innebär att kassan inte lyckas öppna kommunikationen till kortterminalen och det kan bero på allt ifrån felangiven COM-port eller baudrate, fel IP-adress, nätverksporten är blockerad mm. Kontrollera kablage och inställningar i terminalen, starta om PP, starta om kortterminalen och försök igen. Det går bra att testa anslutningen med knappen Check. Om detta inte heller går prova att ta bort anslutningen med Delete-knappen. Starta om dator och kortterminal samt registrera PP-anslutningen på nytt.
När anslutningen är lyckad Stäng ner PP och Spara inställningarna samt starta om PC-Kassa. Efter registrering och anslutning av en ny kortterminal behöver alltid ett kortavslut göras först. Genomför också testförsäljning tillsammans med kund efter en slutförd kortterminalsinstallation.
Programmera en knapp med Makrot ##BABSAVSLUT## och utför avslutet. (Informera kund att avslut måste göras varje dag vid dagsavslutet men enbart på en kassa om de har fler kassor). Blir det godkänt och kortkvitto skrivs ut så testa köp med kund.
Betalterminalen kommunicerar inte längre med kassan. Vad kan jag göra?
Börja alltid med att kontrollera så att alla kablar är inkopplade och inte lossnat.
Logga ut från PC-Kassa.
När PC-Kassa är släckt och enbart datorns skrivbord är öppet starta om betalterminalen genom att hålla inne den gula pil-knappen längst ner och knappen med Punkt / Kommatecken samtidigt i ungefär fyra sekunder. Kortterminalen startar om sig själv.
Vänta tills kortterminalen har laddat klart och starta därefter igång PC-Kassa igen.
Hjälper inte detta bör man också prova att starta om datorn. Kvarstår problemen därefter vänligen kontakta support för ytterligare undersökning.
Behövs hjälp med bland annat inställningar i terminalen eller frågor om hur kablar ska anslutas i kortterminalen nås Nets på telefon 08-609 92 00 eller via Nets Supportportal på nätet.