Nets Ingenico IWL-250B

Nets Ingenico IWL-250B

IWL-250B är en trådlös batteridriven kortterminal som kommunicerar till en dockningsstation / laddningsstation via Bluetooth. Dockningsstationen ansluts till kassadatorn eller nätverket och denna modell kan både kassakopplas samt användas som extern terminal då den har egen kvittoskrivare. Dockningsstationen och handenheten kassakopplas enbart via rak nätverkskabel. USB och COM är inte funktionell. Nätverkskabel måste anslutas in i kortterminalens dockningsstation både vid kassakopplat och extern koppling. Denna terminal förekommer även med 3G (IWL2503G) eller GPRS (IWL250G) "simkort" för internet. De modellerna kan inte kassakoppas och fungerar enbart som fristående terminaler.

När terminalen / dockningsstationen är sammankopplade med nätverket och inställningarna i kortterminalen är gjorda länkas denna ihop med datorn via Payment Platform som hanterar anslutningen innan man kan börja använda enheten.

Innan inställningarna i Payment Platform och PC-Kassa kan göras behöver kablage anslutas och parametrarna ställas i kortterminalen. Vid osäkerhet kontakta Nets för vidare hjälp med detta. Nedanför tillhandahåller vi tips och en översikt på hur detta görs.

 


Koppla ihop dockningsstationen

 

Ingen kabelanslutning görs i handenheten/kortterminalen. All kabelanslutning sker direkt till dockningsstationen/laddstationen och kommunikationen mellan denna och handenheten/kortterminalen sker därefter över Bluetooth. Detta gör det möjligt att lyfta av kortterminalen från dockningsstationen och förflytta den trådlöst till kunden för betalning. Kommunikationen är fortfarande traditionell kassaanslutning då dockningsstationen sköter denna mot kassadatorn.

För fullständig kopplingsanvisning över hur kablarna ansluts samt vägledning om hur Bluetooth-parkoppling görs se längst ner på sidan för kontaktuppgifter till Nets support som hjälper till med detta. Nedanför tillhandahåller vi tips och en översikt på hur detta görs. 

 

 

 

Anslut Ethernet och ström

PC-Kassa kommunicerar enbart med Nets IWL-250B via Ethernet/Nätverk. USB och COM används inte på denna modell. Anslut dockningsstationen till internet genom att koppla in en nätverskabel i Ethernet-kontakten och i er bredbandsrouter/switch. Anslut strömkabeln till Power-kontakten. De andra kontakterna samt kontakterna under luckan används ej. 

 

 

 

 

 

 


Parkoppling

Innan inställningarna i datorn kan göras behöver dockningsstationen och handenheten parkopplas. Vanligtvis parkopplas dessa automatiskt när kortterminalen placeras i dockningsstationen. När en kassakopplad IWL250B är parkopplad korrekt har den fått ett blått B bredvid en signalstyrka i displayens mitt. Finns inte signalstyrkan och B ikonen är grå eller röd så kan man behöva para om dockningsstationen eller Bluetooth igen.

Tryck på “MENU” -  Välj “Telium Manager” - Skriv in lösenordet “4302” - Välj “Initialization” - Välj “Hardware” - Välj “Cradle Setup” - Välj “Association”

Lägg betalterminalen i basstationen

Välj “New base/Remove base” - Nu ska det stå “Association Successful”. Bekräfta sedan med “OK”

Om parkopplingen inte lyckas och om ni behöver mer hjälp med denna vänligen kontakta Nets support för vidare hjälp.

 


Menyinställningar i kortterminalen

För att komma åt menyinställningarna i kortterminalen behöver man ha tillgång till sitt lösenkort. Det normala är att det är ett kort till varje kortterminalen men det kan förekomma kort som används till flera terminaler. Upplevs bekymmer med lösenkortet vänligen se längst ner i avsnittet för kontaktuppgifter till Nets.

 

Dra kortet i läsaren på terminalen och menyerna öppnas. 

Installation. Samtliga rubriker nedan kommer att skrivas som om terminalen är i idle läge.

Dra lösenkort och tryck 6,1,1 - Kontrollera att här står ett terminal ID på minst 8 siffror. Tryck stop för att gå tillbaka.

 

Kommunikation (Hur terminalen får internetanslutning)

Dra lösenkort och tryck 6,1,2

Via ECR=Terminal får internet via kassans kabel. (Används inte på IWL-250)

Via Ethernet=Terminal får internet via nätverkskabel kopplad direkt till router.

För att ändra värdet tryck OK. Bläddra med PILKNAPP UPP (närmst displayen) för att växla till rätt. Tryck OK för att välja. Utskrift sker i terminal att ändringen är gjord. Tryck stop för att gå tillbaka.

 

Kassa (Inställning för hur terminalen ansluter till kassan)

Dra lösenkort och tryck 6,1,3 – Kontrollera att det står ECR = JA (Vid Nej så är terminalen extern)

Bläddra med PILKNAPP UPP (närmst displayen) till valet KOMM. TYP

RS232=Comkopplad (används ej på denna modell), USB SLAVE=USB-kopplad (används ej på denna modell), välj IP ETHERNET=Nätverkskopplad

Vid val av IP Ethernet så kommer 2 nya val upp vid vidare bläddring av menyn ”kassa”.

ECR IP ADRESS=Här skriver ni in kassadatorns lokala IP-nummer (Tänkt på att sätta fast lokalt IP i kassan, se nedanför hur man kan ta fram IP-adressen).

ECR IP PORT=Normalt står denna förinställd mot 6001. Ändra porten till 9500 då denna port generellt är öppen i Windows inbyggda brandvägg. Säkerhetsställ reglerna i eventuella brandväggar då de måste få undantag för porten som används. 

Tryck STOP knappen flertal gånger för att gå ur och terminalen kommer startas om för att spara inställningarna.

Tips! Symbolen i det övre vänstra hörnet visas grön enbart om terminalen får internetanslutning via en egen nätverkskabel. 

 

Kassadatorns IP-adress

Ta fram datorns IP-adress genom att gå på Windows Start-menyn och kör programmet cmd.exe. Mata in "ipconfig" och tryck enter. I exemplet nedanför är datorns IP-adress 192.168.1.14.  

Datorns IP-adress bör låsas fast så att denna inte riskerar att ändras. Om datorns IP-adress ändras kommer således inte kortterminalen kommunicera mot rätt IP-adress längre och kopplingen slutar att fungera. Vi rekommenderar alltid att samordna eventuella låsningar av IP-adresser med nätverkskunnig för att undvika risken för eventuella konflikter i nätverket.

 


Payment Platform

Payment Platform är en bakomliggande mjukvara som länkar ihop och hanterar kommunikationen mellan PC-Kassa och kortterminalen.

Ladda ner senaste PP och spara .zip-filen i PC-Kassa\plugins (C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins)

Säkerhetsställ att målet blir \plugins\ och inte någon undermapp.

Länk för nedladdning av PP SE

Kontrollera att filerna är extraherade i målmappen Nutid - PC Kassa\plugins\PP

Kör filen Update_Nets

Tryck valfri tangent för att fortsätta.

Öppna PC-Kassa och gå till menyn Arkiv - Inställningar - Företagsuppgifter - Kortbetalning.

Markera PP som alternativ till vänster och välj sedan Konfigurera PP.

Välj Nets i rullistan följt av knappen New.

Ange relevanta uppgifter för anslutningstyp mm. beroende på vilka parametrar terminalen är inställd mot i fälten till höger och slutför med knappen Register.

I konfigurationsfönstret så väljer man vilket Protocol som ska användas. 

Vid Nätverkskoppling så väljer man Protocol Ethernet. (Port 9500 ska användas som standard.)

Vid USB används Protocol COM då datorn simulerar en COM-port. Baudrate vid USB(Virtuell COM)-ansluten terminal skall vara 9600 (även om man inte ställer detta i terminalen).

OperID skall vara 0000 som på bilden förutom om man kör multivaluta och har flera valutor på konton i terminalen. Ställ in 9999 så kommer kortavslutet att avsluta samtliga konton i terminalen.

Verify Signature är lag i Danmark och måste där stå som ”Yes”. (Har ingen funktion i resterande länder och ska stå som No utanför Danmark). Vid ”YES” så drar terminalen beloppet från kunds kort och enbart signaturkvitto skrivs ut. En fråga kommer på skärmen ifall man godkänner signaturen. Här ska slutkunden skall skriva på signaturkvittot och sen ska man jämföra detta med legitimation, om det ser bra ut så trycker man JA att godkänna signatur och då skrivs kvittot ut). Om man väljer NEJ, att inte godkänna signatur så gör kortterminalen en makulering av köpet och sätter tillbaka pengarna på kundens kort automatiskt och köpet medges ej.

Tryck på Register. Får terminalen kontakt så kommer status bli GRÖN med texten CONNECTED. Får den inte kontakt så kommer texten ***FAIL TO OPEN*** eller ***LOW LEVEL FAIL*** vilket betyder att kassan inte hittar någon terminal på angiven anslutningsväg. Kontrollera att rätt comport används. Testa starta om terminalen. Kontrollera så kassan inte använder porten till något annat. Liknande meddelanden kommer vid nätverk. PP kan behöva startas om för att felloggen ska tömmas för nytt anslutningsförsök. Tryck på ”EXIT” för att komma ur fönstret. Spara och stäng, starta om pc kassa. Innan man kan ta betalt så måste man göra kortavslut.

Programmera en knapp med Makrot ##BABSAVSLUT## och utför avslutet. (Informera kund att avslut måste göras varje dag vid dagsavslutet men enbart på en kassa om de har fler kassor). Blir det godkänt och kortkvitto skrivs ut så testa köp med kund.

Vid lyckad anslutning till terminalen möts man av Connected

Vid misslyckad anslutning möts man av ERROR *** FAIL TO OPEN *** eller ***LOW LEVEL FAIL***. Detta innebär att kassan inte lyckas öppna kommunikationen till kortterminalen och det kan bero på allt ifrån felangiven COM-port eller baudrate, fel IP-adress, nätverksporten är blockerad mm. Kontrollera kablage och inställningar i terminalen, starta om PP, starta om kortterminalen och försök igen. Det går bra att testa anslutningen med knappen Check. Om detta inte heller går prova att ta bort anslutningen med Delete-knappen. Starta om dator och kortterminal samt registrera PP-anslutningen på nytt.

När anslutningen är lyckad Stäng ner PP och Spara inställningarna samt starta om PC-Kassa. Efter registrering och anslutning av en ny kortterminal behöver alltid ett kortavslut göras först. Genomför också testförsäljning tillsammans med kund efter en slutförd kortterminalsinstallation.

Programmera en knapp med Makrot ##BABSAVSLUT## och utför avslutet. (Informera kund att avslut måste göras varje dag vid dagsavslutet men enbart på en kassa om de har fler kassor). Blir det godkänt och kortkvitto skrivs ut så testa köp med kund.

 


Betalterminalen kommunicerar inte längre med kassan. Vad kan jag göra? 

 

Börja alltid med att kontrollera så att alla kablar är inkopplade och inte lossnat från dockningsstationen.

Logga ut från PC-Kassa.

När PC-Kassa är släckt och enbart datorns skrivbord är öppet ställ handenheten i dockningsstationen och starta om betalterminalen genom att hålla inne den gula Clear-knappen och knappen med Punkt / Kommatecken samtidigt i ungefär fyra sekunder. Kortterminalen startar om sig själv.

Vänta tills kortterminalen har laddat klart och starta därefter igång PC-Kassa igen. 

Hjälper inte detta bör man också prova att  starta om datorn. Kvarstår problemen därefter vänligen kontakta support för ytterligare undersökning.

 

 

 

 

Bluetoothen ansluter inte. Vad kan man försöka på egen hand?

När en kassakopplad IWL250B fungerar som den ska så har den ett blått B bredvid en signalstyrka i displayens mitt. Finns inte signalstyrkan och B ikonen är grå eller röd så kan man behöva para om dockningsstationen eller Bluetooth igen. Kontrollera först att terminalen är kopplad till rätt dockningsstation om ni har flera terminaler. 

Tryck på “MENU” -  Välj “Telium Manager” - Skriv in lösenordet “4302” - Välj “Initialization” - Välj “Hardware” - Välj “Cradle Setup” - Välj “Association”

Lägg betalterminalen i basstationen

Välj “New base/Remove base” - Nu ska det stå “Association Successful”. Bekräfta sedan med “OK”

Om parkopplingen inte lyckas och om ni behöver mer hjälp med denna vänligen kontakta Nets support för vidare hjälp.

Hjälper inte detta så behöver Nets felsöka vidare.


Behövs hjälp med bland annat inställningar i terminalen eller frågor om hur kablar ska anslutas i kortterminalen nås Nets på telefon 08-609 92 00 eller via Nets Supportportal på nätet.