PP (Payment Platform) - Generellt installationsförlopp
Payment Platfom (PP) är den bakomliggande mjukvara som sammanlänkar det PC-baserade kassasystemet mot bland annat kortterminaler och andra integrationer. De flesta kassaintegrerade betalkorslösningar ansluter idag via "PP" men mjukvaran har även vidareutvecklats för att hantera andra integrationer såsom Retain24, Qliro, Click & Collect mm. Vissa äldre modeller av kortterminaler samt vissa specifika kopplingstyper ansluter fortfarande utanför PP.
I denna guide går vi igenom hur det generella upplägget för registrering av anslutningar i PP kan genomföras. Tänk dock på att varje lösning har sitt eget tillvägagångssätt och sina egna parametrar som ska användas i PP. Se separata guider för detta. I denna guide använder vi PP-koppling mot kortterminalen Nets Lane 3000.
Nytt: Se gärna avsnittet "Öppna PP utanför kassan via sökvägen".
Specifika guider för kortterminaler
Genväg till avdelningen för kortterminalsinstallation med information om respektive kortterminals inställningar, parametrar samt PP-inställningar.
Kortleverantörer och modeller där PP används för kassakoppling
Bambora - Sverige: Lane 3000, IPP-350, ICT-250, IWL250B
Nets - Sverige/Norge/Danmark/Finland: Lane 3000, MOVE3500, IPP-350, ICT-250, IWL250B
Verifone Sverige/Norge/Island: P400, V400M
Verifone - Norge: Tidigare modellerna Yomani och VX820 via protokollet "Paypoint".
Förberedelse
Innan installationen av PP och kopplingsanslutningen kan genomföras behöver relevant förberedelse och eventuell parameterinställning vara gjort i enheten eller tjänsten som PP ska anslut mot. För kortterminaler handlar detta generellt om att kablarna ska anslutas korrekt samt "rätt" inställningar i själva kortterminalen måste vara gjorda innan PP kommer kunna få kontakt. För ytterligare information om hur respektive enhet ska konfigureras se separat information om detta. För anslutning mot integrationer som exempelvis Retail24 eller annat behöver relevanta certifikat, serverinställning mm. finnas tillgängligt för att kommunikationen ska kunna upprättas.
Kortfattat
Installation av PP följer vanligtvis i kortfattade steg detta upplägg oberoende av vad som ska tillkopplas. För mer detaljerat se separata installationssteg av respektive terminal eller tjänst.
- Ladda ner zip-filen för relevant "version" av PP och packa upp i "plugins"-mappen.
- Kör "bat"-filen Update_XXXX för att registrera relevanta "DLL"-filer i Windowsregistret.
- Kör filen "PPserver.exe" eller öppna kassaprogrammet och konfigurera PP under kortbetalningsinställningarna.
- Skapa en anslutning och ange inställningarna som gäller enheten som ska tillkopplas.
- Tryck på Check och säkerställ att PP får "Check OK - Connected".
- Stäng ner PP-fönstret, Spara kassainställningarna och starta om kassaprogrammet.
- Genomför vid kortterminalstillkoppling alltid ett kortavslut efter att en kortterminal har blivit tillkopplad.
Installationsförlopp av PP
Innan registreringen i PP kan fullföljas är det viktigt att eventuell kortterminal är redo för kassaanslutning och att samtliga parametrar och inställningar är redo i denna.
1. Ladda ner, packa upp samt kör Update-batfilen.
Ladda ner relevant PP-paket och spara .zip-filen i mappen PC-Kassa\plugins (C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins)
Säkerställ att målet blir \plugins\ och inte någon undermapp.
Länk för nedladdning av PP-filerna
Kontrollera att filerna är extraherade i målmappen Nutid - PC Kassa\plugins\PP
Kör filen Update_XXXXX (Beroende på vad som ska tillkopplas) som administration genom att högerklicka på filen och välja "Kör som administratör".
Tryck valfri tangent för att fortsätta.
2. Öppna mjukvaran Payment Platform.
Det finns två sätt att öppna PP-mjukvaran. Antingen genom att köra programfilen "PPserver.exe" direkt via sökvägen eller genom att öppna PP inifrån kassaprogrammet. När PP öppnas direkt via sökvägen krävs ett lösenord vilket inte behövs när den något komprimerade varianten av PP öppnas inifrån kassaprogrammet. När PP öppnas utanför kassan har man åtkomst till samtliga menyer och funktioner i denna.
Öppna PP utanför kassan via sökvägen (PPserver.exe).
Öppna sökvägen för PP-filerna. Vanligtvis C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins\PP.
Klicka på programfilen PPserver.exe och kör filen.
Mjukvaran lägger sig då i aktivitetsfältet.
Högerklicka (håll inne fingret) på ikonen och välj "Service Mode".
Ange lösenordet i fönstret och tryck på knappen "Service Mode" för att starta administrationssmjukvaran.
Lösenord: rotkiv
OBS! Detta lösenord lämnas ej ut till kund och ska enbart användas av intern och extern kassatekniker / kassaåterförsäljare.
Tryck på knappen "Setup" för att komma till konfigurationsdelen av PP.
Fortsätt sedan registreringen på samma sätt som när mjukvaran är öppen via kassan i följande avsnitt.
OBS! Ändra ej övriga inställningar samt använd ej andra funktioner i PP utan att vara säker på och först kontrollera vad de eventuellt har för påverkan.
Öppna PP via kassaprogrammet.
Öppna kassaprogrammet och gå till menyn Arkiv - Inställningar - Företagsuppgifter - Kortbetalning.
Markera PP som alternativ till vänster och välj sedan Konfigurera PP.
Välj i rullistan vad anslutningen ska gå mot följt av knappen New.
Ange relevanta uppgifter för anslutningstyp mm. beroende på vilka parametrar terminalen är inställd mot i fälten till höger och slutför med knappen Register.
Se separat dokumentation över vilka inställningar respektive terminal och tjänst ska förberedas mot och vilken information som ska anges i dessa fält.
I konfigurationsfönstret till höger väljer man hur kommunikationen ska upprättas till den tillkopplade produkten eller tjänsten. De flesta produkter och tjänster har sina egna parametrar som behöver förberedas i enheten och därefter anges i PP vilket inte täcks i denna guide.
När alla inställningar är gjorda tryck på knappen Register. När PP får kontakt så kommer status bli GRÖN med texten CONNECTED och ifall PP inte får kontakt uppkommer istället en röd text likt ***FAIL TO OPEN*** eller ***LOW LEVEL FAIL*** vilket betyder att kassan inte får kontakt på angiven anslutningsväg. Om detta sker kontrollera inställningarna både i enheten och i PP. Testa starta om terminalen. Kontrollera så kassan inte använder porten till något annat. Liknande meddelanden kommer vid nätverksanslutningar och kan också höra ihop med blockerade nätverk eller att brandväggar hindrar anslutningen. PP kan behöva startas om för att felloggen ska tömmas för nytt anslutningsförsök. Tryck på ”EXIT” för att komma ur fönstret. Spara och stäng, starta om pc kassa och försök igen.
Vid lyckad anslutning möts man ett grönt ljud samt texten Connected. (Check OK Connected).
När anslutningen är lyckad Stäng ner PP och Spara inställningarna samt starta om kassaprogrammet. Om PP är använd utanför kassan glöm ej att markera "PP" som "Kortbetalningsleverantör" under Arkiv - Inställningar - Företagsuppgifter - Kortbetalning samt spara och starta om kassaprogrammet. Efter registrering och anslutning av en ny kortterminal behöver alltid ett kortavslut göras först. Genomför också testförsäljning tillsammans med kund efter en slutförd anslutning.
Tips om kommunikation inte upprättas
Vid misslyckad anslutning möts man av meddelanden likt ERROR *** FAIL TO OPEN *** eller ***LOW LEVEL FAIL***. Detta innebär att kassan inte lyckas öppna kommunikationen till enheten / tjänsten vilket kan bero på allt ifrån felangiven COM-port eller baudrate, fel IP-adress, att nätverksporten är blockerad mm. Kontrollera kablage och inställningar i terminalen eller kontrollera eventuella certifikat och serveradresser. Starta om PP, starta om kortterminalen och försök igen. Det går bra att testa anslutningen med knappen Check.
Om detta inte heller går prova att ta bort anslutningen med Delete-knappen. Starta därefter om hela datorn och eventuell kortterminal samt registrera PP-anslutningen på nytt.