PC-Kassa - Klientinstallation
Säljande Kassa / Ej Huvudkassa
Bra att tänka på
Kontrollera alltid före en klientinstallation att befintliga kassor är uppdaterade till senaste version. Detta då en uppdatering till senaste kassaversion kommer att göras i samband med klientinstallation och databasen flaggas för denna version. Samtliga kassor mot databasen kommer därefter behöva uppdateras. Så bäst är alltid att göra uppdateringen på kassorna i förväg för att undvika att kunden står ensam med detta. Kassauppdatering av de befintliga kassorna går att göra genom menyn Hjälp - Versionshantering och "Sök efter nyare version".
Filer för nedladdning
Två nedladdningar behövs inför en klientinstallation om datorn helt saknas kassaprogrammet - Installationspaket samt Uppdateringsfil. Det är viktigt att välja "rätt" uppdateringsfil beroende på om butiken kör med fiskal eller ej fiskal PC-Kassa. Om datorn är en förkonfigurerad POS med förinstallerat kassaprogram räcker det vanligtvis att uppdatera mjukvaran samt koppla "ODBC" till "huvudkassan" (se mer tips om ODBC-kopplingen längst ner i avsnittet).
Länk för nedladdning av Installationspaket för PC-Kassa (Klient)
Länk för nedladdning av Uppdateringsfil för PC-Kassa 38,5 (För de med kontrollbox - Vanligast)
Alternativt
Länk för nedladdning av Uppdateringsfil för PC-kassa 38,05 (För de UTAN kontrollbox)
Länk för nedladdning av Uppdateringsfil för PC-Kassa 38,5 (NORSK Fiskal version)
Observera att det är viktigt att Uppdateringsfilen stämmer överens med programversion på övriga kassor. Uppdateringsfilen hanterar om PC-Kassa installeras som fiskal (Kontrollboxversion) eller icke fiskal (Utan Kontrollbox).
Förberedelse
Under installationsflödet kommer man behöva ange adress till själva SQL-servern (Databasen / Huvudkassan). Det normala är att denna går mot antingen Datornamn\PCKASSA eller IPADRESS\PCKASSA. I vissa lägen används instanser av PCKASSA likt PCKASSA1, PCKASSA2 vilket då denna pekas mot önskad instans av PC-Kassa.
Ta fram huvudkassans datornamn genom att högerklicka på 'Den här datorn'. Välj 'Egenskaper' och klicka vidare på fliken datornamn/Computer name
Eller använd huvudkassans IP-adress för att ange vid installationsflödet.
Gå till startmenyn och kör "CMD" (Kommandotolken) på huvudkassan och ange "ipconfig".
Notera IP-adressen då denna kommer att användas senare. I detta exempel arbetar vi mot 192.168.99.60 som är "Huvudkassans" IP-adress. TIPS: Om IP-adress ska användas bör denna vara satt som fast IP.
Installationspaket
Ladda ner installationspaketet och kör filen pckassaclient_nocc.exe
Följ anvisningarna på skärmen (klicka Nästa) tills fönstret för SQL Server:* inväntar adressen till SQL-servern.
I detta exempel anger vi IP-adressen följt av standardinstans för PC-Kassa. 192.168.99.60\PCKASSA och trycker Nästa.
Sökvägen/Målmapp låter vi stå och vid frågan om att ange "Client ID" väljer vi ett unikt ID-nummer för denna klientkassa.
På befintliga kassor kan man ta fram respektive Klient ID genom menyn Arkiv - Inställningar - System Uppgifter.
OBS ändra inte ID-nummer på en säljande kassa. Detta kan slå ut kontrollboxen.
Tryck Nästa, Installera, OK och Yes på resterande fönster och på sista rutan är det lämpligt att checka av rutan "Starta PC-Kassa" innan vi slutför då vi ändå behöver köra uppdateringsfilen innan vi startar PC-Kassa.
Bocka av "Starta Nutid - PC Kassa" och välj slutför.
Uppdatera kassaprogrammet
Kör uppdateringfilen och följ anvisningarna på skärmen (tryck Nästa, OK och Fortsätt) för att PC-Kassa ska få senaste version samt "rätt" programversion 38,5 / 38,05. I detta exempel använder vi den fiskala versionen (38,5) pckassaupp32.exe.
Tips! Om man missar att bocka av Starta PC-Kassa i installationens slutfas eller råkar att starta PC-Kassa innan uppdateringen mot rätt (fiskal / ej fiskal) version är gjord möts man av följande fönster.
Logga i så fall ut direkt och stäng ner PC-Kassa och kör uppdateringsfilen.
Efter uppdateringen är körd återstår eventuella lokala inställningar på denna kassa samt eventuell installation av kringutrustning (kvittoskrivare, kortterminal mm) vilket inte täcks av denna guide.
Klientinstallationen är klar.
Sökning efter kontrollbox vid uppstart (Avbryta sökning)
PC-Kassa söker efter kontrollbox automatiskt vid uppstart. Om avsikten är att koppla in boxen senare eller om man av annan anledning vill avbryta sökningen går detta bra. Antingen låt sökningen bli klar (tar ibland ett par minuter) eller dubbelklicka flera gånger på den röda texten "Söker via ..." för att avbryta sökningen.
Kryssa i rutan "Använd datorn som backoffice" och Stäng fönstret.
Om inte sökningen automatisk går igång vid nästa uppstart går sökningen påbörja manuellt genom att klicka på den röda bollen nere till höger i PC-Kassa för en ny CleanCash-sökning.
Tips om det inte fungerar
Om man möts av meddelande om att SQL-Servern inte kan nås kan detta bero på att kommunikationen mellan datorn och huvudkassan inte accepteras. Kontrollera brandväggar och andra nätverksregler då SQL-kommunikation måste vara accepterad för att klientdatorn ska kunna koppla upp sig mot huvudkassan. Kontrollera också så att inställningarna för IP-adress eller Datornamn är korrekt.
Kontrollera sökväg till SQL-Servern via ODBC genom att gå via startmenyn och kör ODBCAD32 - Konfigurera ODBC-datakällor (32-bitars)
Alternativt via C:\windows\syswow64\odbcad32.exe
Öppna fliken System-DSN, Välj Nutid - PC Kassa och tryck Konfigurera. Säkerhetsställ i fältet Server att uppgifterna mot huvudkassan är korrekta. Slutför.
Går det fortfarande inte kan man utesluta Windows brandvägg genom att tillfälligt stänga av denna för att se om kommunikationen accepteras. Om sambandet är Windows brandvägg kan undantagsregler för SQL behöva göras manuellt i denna.