Backofficeinstallation av PC-Kassa
Icke säljande kassa för ex. registervård eller annan administration
Bra att tänka på
Kontrollera alltid före en backofficeinstallation att befintliga kassor är uppdaterade till senaste version. Detta då en uppdatering till senaste kassaversion kommer att göras i samband med BO-installation och databasen flaggas för denna version. Samtliga kassor mot databasen kommer därefter behöva uppdateras. Så bäst är alltid att göra uppdateringen på kassorna i förväg för att undvika att kunden står ensam med detta. Kassauppdatering av de befintliga kassorna går att göra genom menyn Hjälp - Versionshantering och "Sök efter nyare version".
Filer för nedladdning
Två nedladdningar behövs inför Backofficeinstallation. Installationspaket samt Uppdateringsfil. Det är viktigt att välja "rätt" uppdateringsfil beroende på om butiken kör med fiskal eller ej fiskal PC-Kassa.
Länk för nedladdning av Installationspaket för PC-Kassa (Klient)
Länk för nedladdning av Uppdateringsfil för PC-Kassa 38,5 (För de med kontrollbox - Vanligast)
Alternativt
Länk för nedladdning av Uppdateringsfil för PC-kassa 38,05 (För de UTAN kontrollbox)
Länk för nedladdning av Uppdateringsfil för PC-Kassa 38,5 (NORSK Fiskal version)
Observera att det är viktigt att Uppdateringsfilen stämmer överens med programversion på övriga kassor. Uppdateringsfilen hanterar om PC-Kassa installeras som fiskal (Kontrollboxversion) eller icke fiskal (Utan Kontrollbox).
Förberedelse
Under installationsflödet kommer man behöva ange adress till själva SQL-servern (Databasen / Huvudkassan). Det normala är att denna går mot antingen Datornamn\PCKASSA eller IPADRESS\PCKASSA. I vissa lägen används instanser av PCKASSA likt PCKASSA1, PCKASSA2 vilket då denna pekas mot önskad instans av PC-Kassa.
Ta fram huvudkassans datornamn genom att högerklicka på 'Den här datorn'. Välj 'Egenskaper' och klicka vidare på fliken datornamn/Computer name
Eller använd huvudkassans IP-adress för att ange vid installationsflödet.
Gå till startmenyn och kör "CMD" (Kommandotolken) på huvudkassan och ange "ipconfig".
Notera IP-adressen då denna kommer att användas senare. I detta exempel arbetar vi mot 192.168.99.60 som är "Huvudkassans" IP-adress. TIPS: Om IP-adress ska användas bör denna vara satt som fast IP.
Installationspaket
Ladda ner installationspaketet och kör filen pckassaclient_nocc.exe
Följ anvisningarna på skärmen (klicka Nästa) tills fönstret för SQL Server:* inväntar adressen till SQL-servern.
I detta exempel anger vi IP-adressen följt av standardinstans för PC-Kassa. 192.168.99.60\PCKASSA och trycker Nästa.
Sökvägen/Målmapp låter vi stå och vid frågan om att ange "Client ID" väljer vi ett unikt ID-nummer för denna backoffice-kassa.
På befintliga kassor kan man ta fram respektive Klient ID genom menyn Arkiv - Inställningar - System Uppgifter.
OBS ändra inte ID-nummer på en säljande kassa. Detta kan slå ut kontrollboxen.
Tryck Nästa, Installera, OK och Yes på resterande fönster och på sista rutan är det lämpligt att checka av rutan "Starta PC-Kassa" innan vi slutför då vi ändå behöver köra uppdateringsfilen innan vi startar PC-Kassa.
Bocka av "Starta Nutid - PC Kassa" och välj slutför.
Kör uppdateringfilen och följ anvisningarna på skärmen (tryck Nästa, OK och Fortsätt) för att PC-Kassa ska få senaste version samt "rätt" programversion 38,5 / 38,05. I detta exempel använder vi den fiskala versionen (38,5) pckassaupp32.exe.
Tips! Om man missar att bocka av Starta PC-Kassa eller råkar att starta PC-Kassa innan uppdateringen mot rätt (fiskal / ej fiskal) version är körd möts man av följande fönster.
Logga i så fall ut direkt och stäng ner PC-Kassa och kör uppdateringsfilen.
Slå av sökning efter kontrollbox (Ställa in som backoffice)
Det sista vi gör efter att installationen är klar är att vi öppnar PC-Kassa och stänger av sökningen för kontrollbox.
När PC-Kassa laddar in möts man av fönstret för sökning efter kontrollbox. Antingen låt sökningen bli klar (tar ibland ett par minuter) eller klicka på den röda texten "Söker via ..." flertalet gånger för att avbryta sökningen.
Kryssa i rutan "Använd datorn som backoffice" och Stäng fönstret.
Det sista vi gör är att förklara för backofficekassan att inte öppna fönstret för att ange växelkassa. Gå via menyerna Arkiv - Inställningar - Företagsuppgifter och kryssa i rutan "Använd inte växelkassa/betalterminal på denna dator".
Spara, Stäng och starta om PC-Kassa.
Backofficeinstallationen är helt klar.
Tips om det inte fungerar
Om man möts av meddelande om att SQL-Servern inte kan nås kan detta bero på att kommunikationen mellan datorn och huvudkassan inte accepteras. Kontrollera brandväggar och andra nätverksregler då SQL-kommunikation måste vara accepterad för att backofficedatorn ska kunna koppla upp sig mot huvudkassan. Kontrollera också så att inställningarna för IP-adress eller Datornamn är korrekt.
Kontrollera sökväg till SQL-Servern via ODBC genom att gå via startmenyn och kör ODBCAD32 - Konfigurera ODBC-datakällor (32-bitars)
Alternativt via C:\windows\syswow64\odbcad32.exe
Öppna fliken System-DSN, Välj Nutid - PC Kassa och tryck Konfigurera. Säkerhetsställ i fältet Server att uppgifterna mot huvudkassan är korrekta. Slutför.
Går det fortfarande inte kan man utesluta Windows brandvägg genom att tillfälligt stänga av denna för att se om kommunikationen accepteras. Om sambandet är Windows brandvägg kan undantagsregler för SQL behöva göras manuellt i denna.