Installera Fortnox-Synk (Via den tidigare autentisering med "Access Token" före sommaren 2022)

Installera Fortnox-synk

OBS! Gäller för den "tidigare" varianten av autentisering med den så kallade "Access Token" och inte tillsammans med OAuth2-autentisering med "Refresh Token" (Sommaren 2022).

 

Bra att tänka på

Fortnox-synken behöver beställas av Vendolink. När detta är gjort och ordern är inlagd så utgår ett mejl till både kundens och beställarens e-postadress. Detta förutsätter att ordern fyllts i med dessa adresser. I mejlet finns åtkomst till ett formulär som kunden behöver gå igenom samt fylla i. I formuläret bokar man även in tid för installation. ÅF kan så klart hjälpa till med detta om kunden till exempel behöver komma igång tidigare än vad det finns utrymme för att boka. Det är alltså okej att ÅF gör detta. Viktigt att tänka på är att kostnaden fortfarande är densamma.

Formuläret finns här: Beställning FortNox (öppnas i ny flik). Utökad information finns på vår helpdesk: Fortnox - Förberedelser inför Installation.

API-nyckel tar kunden själv fram via sin inloggning på Fortnox (eller deras revisor om de har det). Nyckeln har en giltighetstid på 24h så snabb kontakt med supporten behövs. Supporten gör om nyckeln till en token som är permanent. Alternativt väntar man med att ta fram API-nyckeln till installationstillfället.

 

Detta kan synkas till Fortnox

  • Dagsavslut
  • Ordrer
  • Fakturor
  • Artiklar och kunder som ingår i en order eller faktura synkas till Fortnox om de inte redan är synkade
  • Artiklar och kunder som uppdaterats i PC-Kassa och som ingår i en order eller faktura uppdateras till Fortnox

OBSERVERA! Inget kan synkas FRÅN Fortnox till kassan.

 

Installation av Synk

Först behöver kunden ordna fram en API-kod från Fortnox enligt ovan. Logga in på Fortnox. Gå till Administrera användare. Välj att lägga till integration. Vi står som Nutid Pckassa, även om det är en Sharpkund.

API-nyckeln behöver omvandlas till en accesstoken (då den bara är aktiv i 24h). Den används för att styra synken till rätt bolag i Fortnox.

Kontakta supporten via chatt då det är enkelt att skicka texter. Supporten kommer ta API-nyckeln och göra om till en permanent Token. Denna används sedan i konfigureringen av synken till Fortnox.

Fortnox ska bara finnas i en kassa. Oftast är det huvudkassan.

Ladda ner filen Fortnox.zip.

Denna ska packas upp i mappen "plugins". När det är klart ska det ligga en mapp som heter Fortnox. Denna ska innehålla alla filerna.

I mappen finns filen "Install_Fortnox.cmd" som ska köras som administratör. Högerklicka på filen och välj detta.

Installationen startar i ett CMD-fönster och går relativt snabbt. Installationen lägger till en tjänst som heter FortnoxSync.

 

Konfiguration av synken

Starta programmet "FortnoxClient.exe".

Tryck på menyn "Inställningar" och tryck sen på knappen "KÖR". Då startas tjänsten och när det är klart så ändras knappen till "STOPPA".

Efter detta, tryck på menyn "Konfigurera service".

Fyll i kundens Access Token i fältet för detta, överst. Tryck Spara.

 

Testa att det blivit rätt

Stäng och starta tjänsten igen.

Tryck i menyn "Loggfil" och sen på knappen "Hämta logg". Kontrollera så att rätt organisationsnummer visas i loggfilen samt att det inte är några felmeddelanden.

 

Konfigurera vad som ska synkas

Nedan listas alla fält som går att ändra. Man kommer åt dessa från menyn "Konfigurera service".

  1. Fortnox Access: Det var här vi fyllde i Access Token tidigare i guiden. Inget annat fylls i här.
  2. Service Settings
    1. PcKassaPath: Sökvägen till installationsmappen för VendoPRO
    2. Port: Standard är 8081. Denna ändras normalt inte. Om porten är upptagen för något annat kan man testa att ändra denna.
    3. SyncHour: Standard är 25. Detta är den timme då synken ska aktiveras varje dag. 25 = avstängd. Det är viktigt att datorn är i gång denna tid annars kommer det inte att synkas.
  3. Faktura
    1. AutoSyncInvoice: True = synkar fakturor. False = synkar inte fakturor.
    2. InvoicePrefix: Standard är 0 (noll). 
      0: Kassans fakturanummer följer med till Fortnox
      -1: Kassans fakturanummer följer inte med till Fortnox utan fakturan får nästa lediga nummer i nummerserien i Fortnox.
      Det går att sätta eget prefix så som butiksnummer eller liknande. Då följer prefixen med, följt av kassans fakturanummer. Exempel om man har butiksnummer A6 och fakturanummer 100147. Då skickas A6100147.
    3. InvoiceSyncDate: Datum då fakturor senast synkades till Fortnox.
    4. Regel Bokför faktura direkt: Om fakturorna ska bli bokförda direkt när de synkats till Fortnox.
    5. Regel för Moms på Exp. Avg: Man kan bestämma om det ska vara en fast momssats eller om den ska beräknas efter den högsta använda momsen i fakturan.
    6. Regel inkludera Kredit: Om kreditfakturor ska synkas eller ej.
    7. Regel undertryck kommentar: ?
    8. Regel överför betalda fakturor: Synkar även betalda fakturor. Synkar dock INTE själva inbetalningen.
    9. Regel överför fakturor igen: Om True så synkas fakturor som redan har blivit synkade. Används oftast i felsökningssyfte. Normalt är denna False.
    10. Regel överför Order nummer: Om True så synkas ordernummer till Fortnox och läggs in på ert ordernummer i Fortnox på fakturan.
  4. Order
    1. AutoSyncOrder: Om True så synkas order över till Fortnox, annars inte.
    2. OrderPrefix: Samma som för faktura (3, b).
    3. OrderSyncdate: Datum då order senast synkades till Fortnox.
    4. Regel överför order igen: Om True så synkas order som redan har blivit synkade. Används oftast i felsökningssyfte. Normalt är denna False.
  5. SIE (dagsavsluten)
    1. AutoSyncSIE: Om True så synkas verifikationerna (kontorapport, SIE) till Fortnox, annars inte.
    2. Beskrivning: PCKassa är standard. Går att lägga till extra text om man vill särskilja. 
    3. SieSyncdate: Datum då verifikationen senast synkades till Fortnox.
    4. VerifikationsSerie: Den serie man vill att verifikationen ska få i Fortnox.
    5. Överför verifikationer igen: Om True så kan man synka redan synkade dagar.
  6. Extra
    1. CostCenter: Kostnadsställe fylls in här i synken och inte i kassan. Används oftast om man har flera butiker som ska gå mot samma Fortnox.
    2. CostCenterAccount: Om 0 (noll) så fungerar CostCenter för alla konton. Om man sätter till exempel 3000 här så skickas kostnadsställe med för alla konton som har från 3000 och uppåt.
    3. Default Landskod (SE): Denna ska vara orörd.
    4. NotifyUser: Användare i kassan som ska få statusrapporter från synken. Separera med kommatecken om fler användare ska ha statusrapporten.
    5. Prefix kund nummer: Standard är AA-. I detta fall så blir kundnummer AA-1000. Detta går att lämna blankt och då blir det kassans kundnummer i Fortnox.
    6. SalesAccount: Denna hämtar standard försäljningskonto som finns i kassans kontoplan. Denna brukar användas som ett så kallat slaskkonto. Det innebär att om man saknar konto på en artikelgrupp så används detta istället.
    7. UseRemarkForLabeling: Om True så används fakturans eller orderns text för märkning.
  7. Övrigt
    1. LastRunDate: Datum då synkningen kördes senast.
    2. LastSyncAccountPlan: Datum för senaste exporten av kontoplanen.
    3. LogDaysDelete: Antal dagar som loggning för synken sparas.
    4. LogLevel: 0 (noll) är standard och ändras inte.
    5. PCKassaOrgNo: Kassans organisationsnummer.