CleanCash Server | MultiUser / Fleranvändarebox

CleanCash Server installation

Denna guide avser de kunder som ska använda en fleranvändarbox.

En box för flera separata kassor under samma bolag (Terminal ID) eller en box för en kassa med flera separata bolag / instanser / frisör.

 

Att tänka på inför valet av box

Det finns flera olika varianter av CleanCash och det är viktigt att välja rätt box beroende på hur den ska användas. På CleanCash-boxarna från Retail Innovations står det "Mutliuser" på flera modeller. Vanligt förekommande är att man ska ha en box till en frisörkund (en maskin med flera organisationsnummer) och vet att det behövs en speciell box (inte den vanliga Typ A) utan tittar på nästa typ av Cleancash C1 som heter "Cleancash Multiuser Typ C1” och förväntar sig att den ska fungera.

Ska man använda flera organisationsnummer där alla kör Terminal-ID 1 rekommenderas alltid C1/F (Frisörbox)

Om man ska köra igång en kund med Flera kassor (Samma organisationsnummer men olika Terminal IDn) på en box behövs en C5 eller uppåt och inte en C1:a även om boxen heter Cleancash Multiuser typ C1.

Siffran i C5, C10, C20 osv bestämmer alltså antal platser (terminal ID:n) den kan köra samtidigt. 

 

C5/C10/C15/C20

  • Normalt används denna för ett OrgNr och flera terminal ID:n. (Klarar även att hantera olika orgnummer men används vanligtvis till ett orgnummer med flera terminal-ID.)

  • Siffran i modellen anger hur många "platser" boxen har. Ex. C5 har plats till fem terminal-ID osv. 

  • Körs via Cleancash server.

  • USB-kopplad.

 

C1/F

  • För ett (1) terminal-ID men flera Organisationsnummer. Denna kallas för ”Frisörbox”.

  • Körs via Cleancash-server.

  • USB-kopplad.

 


Kortfattat

  • Ladda ner och kör igenom installationspaket
  • Starta tjänsten för CleanCash Server via services.msc
  • Logga in på webgränssnittet ( http://127.0.0.1:8081/admin ) till CleanCash Server och ställ in User / Route.
  • Starta PC-Kassa, avbryt CC-sökning och ställ in parametrarna i "Cloudbox"
  • Starta om. Klart!

CleanCash Server-tjänsten och den fysiska kontrollboxen installeras enbart på en dator. Detta behöver inte vara en säljande kassa utan kan också styras ifrån en maskin avsedd att enbart driva CleanCash Server. Klientkassorna kommunicerar sedan över nätverket (IP-adress) med datorn som hanterar boxen och tjänsten. Säkerhetsställ därför alltid god nätverkskvalité vid användning av CleanCash Server för att minska risken för kommande problem. Vi rekommenderar också att alltid låsa och sätta fast IP-adress på utrustning som håller tjänster. Undersök med nätverskunnig angående att låsa IP-adressen på datorn som ska driva CleanCash Server.


Installation av Mjukvara och Tjänst

Koppla in Cleancash kontrollenhetens USB-kabel i datorn men koppla inte in strömkabeln. 

Ladda ner installationspaketet och kör igenom detta. (Kör, Nästa och Finish)

Låt strömkabeln vara urkopplad och följ anvisningarna på skärmen.

Nedladdningslänk för installationsfilen till CleanCash Server

 

Installationen för CleanCash Server startar därefter. Följ detta installationsflöde med Next. 

Säkerhetsställ att Everyone är markerad och tryck Next.

Stäng fönstret på Close vartefter CCS Guide Setup Wizard öppnas. Tryck Next.

Klicka i Everyone och gå sedan vidare med Next ett par gånger tills installationen är klar. Stäng därefter fönstret med Close.

 

Tillkoppla strömmen på CleanCash-boxen och låt eventuell USB-installation göras. 

När enheten är identifierad korrekt av Windows ska denna finnas i enhetshanteraren som CleanCash MultiUser Virtual Com Port (COMX)

Om Windows inte lyckas att identifiera enheten högerklicka på den i enhetshanterare och gå vidare för att peka drivrutinen manuellt till 

C:\Program Files (x86)\Nutid CleanCash Installation\Drivers

samt inkludera undermappar.

Möts man av detta fönster (eller liknande) välj Fortsätt Ändå.


Tjänsten CleanCash Server

När installationen av boxen är klar kontrolleras att tjänsten för CleanCash Server är startad.

Kontrollera att CleanCash Server-tjänsten är startad genom att gå till Kontrollpanelen, Administrationsverktyg och Tjänster/services alt. Windows Startmeny - Kör - services.msc. Status skall vara startad, är den inte startad tryck på Play knappen eller tryck på Start. 

Tjänsten får Status Running när den är startad.

 


Ställa in User / Routes via Webgränssnittet

Surfa in på en av följande adresser via datorns webbläsare. Finns ingen uppenbar webbläsare anges detta i Windows Startmeny för att öppna med standardläsaren.

Det går bra att öppna webgränssnittet antingen via localhost eller 127.0.0.1

http://127.0.0.1:8081/admin

http://localhost:8081/admin

Logga in med Användarnamn: admin Lösenord: admin

Säkerhetsställ först under menyn Dashboard att en CleanCash är identifierad

Om inte boxen hittas kan UnitId vara blankt, Type står som ERROR eller liknande samt Statussymbolen lysa med annat än ett Grönt ljus.

Prova då att ta ut strömsladden på CC-boxen och vänta i 2 minuter. Under tiden detta görs starta om Windowstjänsten CleanCash Server enligt ovan (Restart i services.msc) alt. starta om datorn och prova att logga på webgränssnittet igen.

Öppna fliken Users och välj Add new.

Ange lämpliga uppgifter i fälten. Username, Full name, Password. Notera dessa då det kommer användas senare. 

OBS sätt PosIds: * och  Roles: pos. Lämna Comment:blankt

Öppna fliken Routes och välj Add new.

Sätt PosId: * och välj CleanCash-box i drop down-menyn UnitId och tryck därefter Add new.

OBS! Ifall det redan finns upplagd routes och PosId sedan tidigare likt "Kassa1ORGNUMMER" måste övriga routes läggas upp manuellt för varje "terminal-ID". Kontrollera vilket POS-ID kassan har och ange därefter istället för "*" PosId till KassaX5566554433 där X är kassaterminalens POS-ID. (Viktigt att det är angivet på exakt samma sätt med versal och gemener)

Vill man ändra regler för kommunikationen görs detta under menyn Server Settings. Det generella är dock att lämna uppgifterna orörda. Säkerhetsställ att Port 8081 är öppen i det lokala nätverket och inte blockeras av eventuella brandväggar. Alternativt använd en port som är öppen. 


Ställa in PC-Kassa mot Cloudbox (CleanCash Server)

Starta upp och logga in i PC-Kassa och låt systemet känna av att ingen kontrollbox är ansluten. Tryck OK i fönstret och kassan gör en ny sökning efter kontrollbox (Detta kan ta flera minuter).

Tips! För att avbryta kontrollboxsökning kan man klicka flera gånger på texten Söker via XXXX.

När sökningen är klar möts man av meddelandet att ingen kontrollenhet kunde hittas vilket är rätt då parametrarna för Cloudbox istället ska anges.

Tryck OK i fönstret

Låt sökningen arbeta klart eller klicka flera gånger på den röda texten för att avbryta.

Tryck OK i fönstret.

Tryck på den blå texten Cloudbox

Ange uppgifterna till datorn som driver CleanCash Server. I exemplet nedanför är det den lokala datorn (localhost / 127.0.0.1). 

Om en klientkassa ska söka efter CleanCash Server ställs således IP-adressen mot den dators IP-adress där tjänsten och boxen är installerad.

Vid instanser på samma kassadator anges localhost eller 127.0.0.1 på samtliga instanser.

Slutför genom att trycka på OK.

Statussymbolen i den nedre högra delen av PC-Kassa indikerar på att CleanCash-boxen är ansluten. 

Genomför testförsäljning för att säkerhetsställa att kontrollenheten svarar. Kontrollera kvittot att referensnummer från kontrollboxen finns med.

Eventuella klientkassor kan sedan startas upp för sökning efter kontrollbox. Ange därefter IP-adressen istället till den dator som driver CleanCash Server. Vid instanser på samma kassadator anges localhost eller 127.0.0.1 på samtliga instanser.


Vid flera Kontrollboxar i samma CleanCash Server

Det går att använda flera kontrollenheter i samma CleanCash Server. I övrigt är all uppsättning samma utöver att inställningarna i Routes skiljer sig något där man istället för PosId: * bestämmer vilka kassaterminaler (Terminal-ID) som registreras mot respektive kontrollbox. 

Detta görs för att CleanCash Server ska veta till vilken kontrollenhet den ska skicka respektive terminal IDs försäljning emot.

Det är viktigt att Terminal-ID läggs upp enligt fölande struktur: Kassa1ORGNUMMER, Kassa2ORGNUMMER. 

Öppna fliken Routes och tryck på Add new.

Ange respektive Terminal-ID samt välj i drop down-menyn den box (RIHTT-nummer) terminalen ska ansluta till.  Fältet Org: lämnas blankt. Slutför med Add new.

Det är ytterst viktigt att terminal-ID är unika på varje kassa samt att uppsättningen är som exemplet nedan Kassa1ORGNUMMER, Kassa2ORGNUMMER etc.

Resterande uppsättning med Cloudbox i PC-kassa görs på samma sätt som ovan i guiden.