CashGuard felsökning
För att underlätta vid felsökning om varför CashGuard integår igång gör följande:
-
Koppla ifrån CashGuard från kassan.
-
Starta om CashGuard.
Det är inte alltid felkoden visas i displayen när den uppkommit. Därför måste man starta om den för att den skall känna av och ev. visa felkod. -
Verifiera Display på CashGuard om den visar någon felkod. Visar den felkod, lokalisera den i följande dokument:
cashguarderrorcodes.pdf -
Om den visar tex felkod: 50
Innebär att CashGuard anser att ett mynt fastnat inuti maskinen. Lokalisera och åtgärda felet.
Om en felkod visas i displayen är det inte ens lönt att försöka få igång kopplingen genom kassaprogrammet. Det kommer krascha eller visa samma felkod.
Om cashguard inte visar felkod, verifiera att den är rätt ansluten till kassan mot rätt comport.
Verifiera att alla steg enligt installationsmanualen är uppfyllda och att rättigheter finns på de berörda mapparna.
Det finns ett testprogram att använda:
Programmet kan användas för att enklare verifiera kopplingen mot CashGuard är OK eller inte istället för att behöva starta kassan hela tiden.
Glöm inte ta bort programmet efter att allting är klart!
Andra felkoder (se dock PDFen ovan)
Listan kan fyllas på efter hand som koder upptäcks.
- 106 - Strongpoint ska ha sagt att detta beror på kassaleverantören (2023-05-05). Kanske samma fel som 111.
- 111 - Flera ärenden om denna som vi inte kunnat lösa. Men Strongpoint ska ha sagt att detta beror på kassaleverantören (2023-05-05)
- Kontrollera settingsfilen vilken COM-port som står och jämför med kontakten på datorn.
- Kontrollera settingsfilen vilken COM-port som står och jämför med kontakten på datorn.
2020/11/06 08:54
Det gjordes en uppdatering i kassan nyligen där Cashguarden inte blir frånkopplad vid utloggning i PC-kassa. Detta för att det tog lång tid för CashGuarden att koppla till när man loggade in. Detta är önskat från ÅF. Dock är det några kunder som tycker det blev märkligt då man måste logga ut och stänga ner PC-Kassa för att systemet ska släppa kontakt med Cashguard helt vilket gör att man inte kan fylla på pengar i Cashguarden när PC-Kassa är igång. Tillsvidare är detta WAD.
För att generera loggfiler måste följande fil ligga i PCKassa mappen: pckcashguard.log
Det skall vara en tom textfil, om denna fil finns så skapas det loggfiler i mappen: Cashguard