Generell Felsökning CleanCash

Generell Felsökning CleanCash 

Det finns olika modeller av CleanCash men de flesta fall löser nedanstående eventuella problem med dessa modeller. 

Om det avser fleranvändareboxar se avsnitten för detta (CleanCash Server) då det kan handla om nätverksproblem eller annat.

 

Traditionell kassakopplad CleanCash

A) Kassan hittar inte CC alls.

B) Ett felmeddelande kan dyka upp vid försäljning följt av att CC-bollen blir röd.

  • Starta om CC genom att ta ut strömmen, vänta ett tag - gärna 1,5 min - (den fortsätter blinka ca 30 till 60 sekunder) och sätt tillbaka den.

  • Kontrollera övrig kablage så att allt är inkopplad ordentligt

  • Om det är USB-ansluten box kontrollera att enhetshanteraren känner av när denna kopplas ut och in.

  • Dubbelklicka på den röda bollen. Kassan börjar då söka efter kontrollenheten igen.
    Alternativt starta om PC Kassa.

Om inte detta hjälper kan man försöka hitta CC med en särskild programvara, se nedan.

 

CCboxen är Grön men slår ifrån när man ska utföra sälj.

(Felmeddelande om - Kan ej kombinera positivt och negativt inslag)

Beror ofta på att själva terminal-ID i CC-boxen är fel. Om boxen är begagnad kan det definitivt vara så. Ifall boxen kommer ifrån en äldre ECR-kassa eller annat kan själva kassans Terminal-ID behöva manuellt sättas i boxen. Detta görs via mjukvaran CleanCash Service Utility - se separat avsnitt för detta. 

 

CCboxen lyser Rött
Börja med att göra CleanCashen strömlös i ca fem minuter och koppla sedan in den igen.
Skulle problemet kvarstå så är det troligen strömadaptern (PSU) erll CleanCashen (CC) som är trasig, har de tillgång till en likvärdig strömadapter kan denna testas.