Återläs backup
Nu finns en möjlighet för tekniker (utanför den interna supporten) att läsa in en ny backup i en huvudkassa.
När detta sker så skapas automatiskt ett ärende på aktuell kund vilket kräver att kassan har anslutning till internet. Utan anslutning till internet fungerar det inte.
OBSERVERA!
Detta är en intern servicekod enbart för tekniker och återförsäljare och får inte under några omständigheter ges ut till kund.
En sådan handling resulterar i avstängd licens per omgående.
Läs in en backup
BÖRJA MED att tillse att kassan är uppdaterad till senast 231106.3.
Backupen måste ligga i en mapp med fulla rättigheter för alla. Detta då SQL-servern inte kan anropas med eleverade rättigheter (Administratör) för inläsning av backup. Backupen kan vara okomprimerad (.BAK) eller komprimerad från kassan (.ZAK). En backup som har .ZIP fungerar alltså inte.
Funktionen finns under menyn Arkiv --> Servicerutiner --> Register --> Serviceprogram
- I fönstret, skriv in: dbrestore
Tryck sen OK (eller Enter på tangentbordet) för att fortsätta. - Fyll i ditt för- och efternamn. Fortsätt med OK.
- Fyll i din e-postadress. Tryck på OK för att gå vidare.
- Till sist ditt telefonnummer och sedan OK.
- En utforskare visas. Navigera till var backupen ligger sparad på hårddisken. Klicka sedan på önskad backup och tryck på OK.
- En säkerhetskopia skapas nu och om den behöver sparas är det läge att kontrollera så allt blev rätt samt lägga över denna på ett säkert media.
- Nu visas en ruta för att bekräfta att du vill läsa in en backup. Tänk på att när väl backupen är inläst är det för sent att ångra. Tryck "Ja" för att fortsätta eller "Nej" för att avbryta.
- Nu visas ett meddelande om att det är klart.
Nu måste kassaprogrammet startas om.
Inget internet
Om internet saknas eller andra skäl ligger bakom att kassan inte kan ansluta till våra servrar får man följande meddelande och funktionen avslutas utan att någon backup blivit inläst.