Portar / IP-adresser och relaterade tjänster

Portar / IP-adresser och relaterade tjänster
(OK att lämna till kund i undantagsfall)

För att det PC-baserade kassasystemet ska fungera full ut behöver kommunikationen till flera av våra IP-adresser, servrar och portar vara öppna via kundens nätverk. I de allra flesta fall är det inga problem för "vanliga bredbandsroutrar och uppkopplingar" att nå dessa. Det är inte heller allt som har en direkt påverkan på samtliga kunder men om en kund använder ett låst nätverk (likt en kommun eller annat) kan det manuellt behöva öppnas upp trafik i deras nätverksregler för att kassadriften ska fungera anmärkningsfritt. Ifall detta behövs går det bra att använda följande dokumentation som underlag för vad som behöver vara öppet. Vi som kassaleverantör hanterar inte regler i kunders nätverk, detta behöver kunden ta hjälp av med den som är ansvarig för IT-driften hos kunden. Informationen i detta dokument kan i undantagsfall lämnas ut till kund eller kunds IT-ansvarig - skicka lämpligen den förskrivna mejltexten. Längre ner följer också en övergripande dokumentation över IP-adresser, servrar och portar som kassaprogrammet arbetar med. Detta är information som berör eller kan beröra kunders kassaanvändning. Interna serveruppgifter täcks inte i denna guide.

 

Förskriven mejltext

Denna förskrivna mejltext med sammanfattning av IP-adresser och portar kan skickas till en kund i undantagsfall och ifall deras nätverk manuellt behöver öppnas upp. Skicka inte denna guide i sin helhet till en kund eller kunds IT-tekniker utan använd texten inom citattecknen här nedanför eller plocka ut de portar och servrar som önskas från avsnitten längre ner.

"För att säkerställa kassadriften bör följande uppsättning IP-adresser och portar vara nåbara från samtliga kassadatorer. Detta är de generella portar och IP-adresser som kassaprogrammet kommunicerar / kan kommunicera mot. Portarna använder generellt protokollet TCP. IP 194.18.111.54 (nutidservice.com) och portarna 22, 2222, 2223, 3333, 5671, 5672, 5997, 5998, 5999. IP 62.109.34.239 (nutidportal.com) och portarna 20, 21, 80, 443, 7027, 7095, 8090, 8095, 8100, 8195, 8200, 8295, 8300, 8495, 9200, 9300, 9400, 9500. IP 62.109.34.240 och portarna 80, 443. IP 94.246.97.234 och porten 443. Tänk även på att undersöka och säkerställa kommunikationen mot de portar och IP-adresser som relevant kringutrustning och eventuellt andra tjänster (såsom kortterminaler m.m.) kommunicerar mot. För ytterligare information om detta kontakta respektive tjänsteleverantör."

 

Översikt servrar, IP-adresser och portar

Kassaprogrammet kommunicerar mot flera olika servrar, gateways och proxyservrar som hanterar olika funktioner och tjänster. Kommunikationen sker i regel utan att kassaanvändaren märker något men om till exempel kundens nätverk blockerar IP-adressen och porten som hanterar onlinebackuper kommer inte denna gå att skickas och resulterar i ett felmeddelande i kassan. Även kan viss kommunikation behöva sättas upp beroende på kortleverantör eller annan separat tjänsteleverantör. Detta behöver kunden efterfråga från relevant kort-/tjänsteleverantör. Även används i vissa fall olika portar och IP-adresser till "samma" tjänst eller funktion för att dela upp och minska belastningen på respektive gateway. Om en kunds nätverk inte har speciella blockeringar och regler märker man vanligtvis inte av kommunikationen som sker i bakgrunden enligt denna artikel. 

 

IP-adress 194.18.111.54 ("nutidservice.com" - geografisk placering Helsingborg) 

Denna IP-adress hanterar bland annat GDPR-godkännande, onlinebackup, filial, vissa bakomliggande funktioner för Web Office med mera. 

Samtliga portar använder protokollet "TCP" och relaterade portar som behöver nås är:

  • 22, Onlinebackup, Filial m.m.
  • 2222, Specialintegrationer såsom pricat m.m. använder denna via en SFTP (Ovanligt men kan behöva vara öppen)
  • 2223, Specialintegrationer såsom pricat m.m. använder denna via en SFTP (Ovanligt men kan behöva vara öppen)
  • 3333, GDPR signering m.m.
  • 5671, Bakomliggande tjänster för Web Office 
  • 5672, Bakomliggande tjänster för Web Office
  • 5997, Port för vår egen CC-cloud som i undantagsfall och tillfälligt kan användas av kunder
  • 5998, Port för vår egen CC-cloud som i undantagsfall och tillfälligt kan användas av kunder
  • 5999, Port för vår egen CC-cloud som i undantagsfall och tillfälligt kan användas av kunder

 

IP-adress 62.109.34.239 ("nutidportal.com" - geografisk placering Göteborg) 

Denna IP-adress hanterar bland annat hela Web Office, Licensgateway, Onlinepresentkort, SMS och mycket mer. Utan kommunikation mot denna kommer det sannolikt uppstå problem hos kunden då bland annat licenskontroll görs vid varje påloggning av systemet. 

Samtliga portar använder protokollet "TCP" och relaterade portar som behöver nås är:

  • 20, Special-FTP för vissa kunder (Generellt enbart vid speciallösningar)
  • 21, Special-FTP för vissa kunder (Generellt enbart vid speciallösningar)
  • 80. http - Web Office (Måste nås för att nå Web Office)
  • 443, https - Web Office (Måste nås för att nå Web Office)
  • 7027, Gateway för SMS
  • 7095, Gateway för Onlinepresentkort
  • 8090, Gateway för Licenshantering m.m.
  • 8095, Gateway för Onlinepresentkort
  • 8100, Gateway för SMS
  • 8195, Gateway för Tillgodokvitton Online
  • 8200, Gateway för SMS
  • 8295, Gateway för Eniro / Par-sökningar
  • 8300, Gateway för SMS
  • 8495, Gateway för Licenshantering m.m.
  • 9200, Gateway för SMS
  • 9300, Gateway för SMS
  • 9400, Gateway för SMS
  • 9500, Gateway för SMS

 

IP-adress 62.109.34.240 (geografisk placering Göteborg) 

Denna IP-adress hanterar bland annat hela vår webbsida, nedladdning av uppdateringsfiler och annan information till kassan. Utan tillgång till denna IP-adress kommer bland annat inte systemet kunna ladda ner uppdateringen och mängder av tjänster såsom e-kvitto kommer riskera att inte fungera.

  • 80, Webbsida, Uppdateringsfiler, e-kvitto, ÅF-ghostning m.m.
  • 443, Webbsida, Uppdateringsfiler, e-kvitto, ÅF-ghostning m.m.

 

IP-adress 94.246.97.234 (geografisk placering Göteborg) 

  • 443, används för e-kvitto

 

Windows Defender-brandväggen - Tillåtna appar

Beroende på inställningar i respektive dator kan man behöva tillåta specifika appar att kommunicera via brandväggen.

På huvudkassan där databasen är installerad, starta Windows Defender och välj "Tillåt en app eller funktion via Windows Defender-brandväggen". Lägg till alla exempel.

Övriga klienter finns normalt bara de två första att lägga till (PC Kassa och Payment Platform Server) men det kan behövas beroende på uppsättning med nätverk och annat.

De appar som ska tillåtas ska här väljas och markeras för Privat och Offentlig (eller testa sig fram vilken/vilka av dessa).

  • Payment Platform Server
    • Vanligaste sökvägen:
      C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins\PP\PPserver.exe
      C:\Program Files (x86)\Nutid - PC Kassa\plugins\PP\PP_CheckProcess.exe
  • PC Kassa
    • Vanligaste sökvägen:
      C:\program files (x86)\nutid - pc kassa\pckassa.exe
  • SQL Browser Service EXE
    • Exempel på sökväg:
      C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe
  • SQL Server Windows NT - 64 Bit
    • Exempel på sökväg:
      C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.PCKASSA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
  • SQLAGENT - SQL Server Agent
    • Exempel på sökväg:
      C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.PCKASSA\MSSQL\Binn\SQLAGENT.EXE

 


 

Annat relaterat

Observera att nedan sidor och portar inte hanteras av Vendolink.

 

Solidansökningar

https://webservice.solidab.se

Port: 8088

 

Fortnox-synken

https://api.fortnox.se/3

Port: 8001 (fungerar även med 8002)

 

Extern sajt för att kontrollera ifall en port nås eller ej. 

https://www.portcheckers.com

 

Wordline (Bambora)

Portarna 979 och 975

 

Nets

Portarna 9670 och 9682