Kommissionsförsäljning
Kommission används när en butik agerar ombud till t.ex. privatpersoner för att sälja deras varor. Exempel på tillfällen när detta sker är second hand-butiker där kunder kommer in med kläder som de vill ha sålt. Butiken kommer då att sälja dessa samt att sen generera en rapport med hur mycket personen ska få utbetalt.
Denna funktion och guide avser det PC-baserade kassasystemet.
OBS! Sedan hösten 2021 ska alltid kunder avrådas från att systematiskt utföra utbetalningar till deras kunders betalkort då butiken kan spärras genom kortleverantörens transaktioner pga penningstvätt. Kunden måste undersöka de regler och eventuella undantag som gäller sin butik för systematiska utbetalningar till kunder. Se vidare för hur utbetalning kan registreras i kassan mot till exempel bankkontoutbetalning.
Tips! Artiklar på kundhelpdesk
- Se mer om kommission i kundartikeln via helpdesk som handlar om kommissionsförsäljning av vapen. Utöver själva vapenregistreringen fungerar det på samma sätt med övriga varor.
- Se mer om hur man kan upprätta betalsätt för exempelvis banköverföring via helpdesk.
Lägg upp rätt uppgifter i kassan
Styrande för att detta ska fungera är:
-
Välj betalsätt för utbetalning. Gå till Arkiv/Inställningar/Företagsuppgifter. Fliken ”Redovisning”. Ställ betalsättet under ”Kommission”.
-
Lägga upp en kund. Som kundnummer kan man t.ex. ha ett telefonnummer.
-
Lägga upp en leverantör. Leverantörsnumret måste ha samma nummer som kundnumret ovan.
Artikelgrupper
VMB ska användas på artiklarna som säljs via kommission. Detta för att momsen ska bli rätt eftersom det bara är vinsten som ska momsas. Till skillnad mot vanliga VMB-artiklar så ska dessa inte ha inpris eftersom detta regleras i utbetalningen.
Artiklar
-
Artiklar läggs upp med rätt leverantör, dvs. den person som lämnat in vara för försäljning.
-
Lämnas tomt (ej ”0”).
-
Utpriset som vanliga artiklar.
-
Artikelgrupp väljs enligt behov.
När varorna säljs så registreras dessa på vald kund i kundverktyget i kassan.
Generera utbetalningsrapport
-
Gå till ”Register/Kundregister/Kommission”.
-
Välj rätt kund (den som lämnat in varan).
-
Kommissionsfönstret visas
-
I fönstret står de artiklar som har blivit sålda med tid och datum mm.
-
Tidigare utbetalningar: Visar vad som har blivit utbetalat historiskt.
-
Kundnr: Här står vald kunds kundnummer.
-
Andel: Här ställs den andel, i procent, som ska betalas till kunden.
OBS Tänk på att resten behålls av butiken och bör täcka upp även moms. -
Visa endast sedan senaste negativ post: Användas för att bara visa de försäljningar som inte än blivit utbetalt till kunden. Detta är uträknat på Andel när det blev utbetalat till kommissionären. Kan se konstigt ut om man senare ändrar Andel.
-
Skapa utbetalning: Tryck på knappen.
-
Fyll i korrekt belopp att utbetala.
-
Kommissionsfönstret stängs och man kommer tillbaka till säljmiljön.
Kassan är nu redo att genomföra en utbetalning till kund. Butiken behöver alltid säkra de regler som gäller för deras bransch angående systematiska utbetalningar och hur dessa ska hanteras.
Tips!
Raderad kund.
Om en kund blivit raderad manuellt eller via GDPR-inställningar kan man lägga upp samma kund på nytt med samma kundnummer som "leverantören" samt den tidigare kundens kundnummer. Den registrerade icke utbetalda försäljningen finns då kvar att utbetala. Dock tidigare utbetalningshistorik är kopplad till denna raderade kunden och finns ej kvar.